Debat

København skal gå forrest som børnekulturhovedstad, lyder det fra skribenterne bag debatindlægget.

Debat: Elever skal kunne gå til kultur, præcis som de kan gå til idræt

Alle skolebørn skal i løbet af et skoleår stifte bekendtskab med kulturen, mener medlemmerne af en handletank til at brede kulturen ud for børn i folkeskolen. En mulig ny børnekulturkoordinator skal undersøge, hvordan det kan blive implementeret i København.

Publiceret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.

Børn i den københavnske folkeskole skal møde kulturen på samme måde, som de møder idræt.

For kultur er værdifuldt for børn - for hjernen, hjertet, fantasien og kreativiteten. Derfor skal vi have prioriteret kulturen i København, så alle - flere end 60.000 skolebørn - i løbet af et skoleår får et nysgerrigt møde med den kultur, der betyder så meget for vores udvikling.

I begyndelsen af året nedsatte vi i fællesskab med Det Kongelige Teater, CPH DOX og Statens Naturhistoriske Museum en handletank, hvor vi har diskuteret, hvordan vi kan brede kulturen ud til flere børn. Handletankens eksperter er nu klar med sine anbefalinger, som vi vil søge opbakning til i den kommende tid. Handletankens anbefalinger er fordelt på fire indsatsområder:

  1. Tættere samarbejde mellem kulturinstitutioner, skoler og fritidstilbud
  2. Mere plads og bedre faciliteter til kultur
  3. Bedre synlighed
  4. Mere frivillighed i kulturlivet

Der er bred enighed om, at bevægelse styrker børns koncentrations- og præstationsevne i skolerne og ikke mindst idrætsfællesskaber, der skaber gladere børn og bedre trivsel.

Børn og unge skal møde langt mere kultur. Sådan skaber vi et diverst og rummeligt samfund og en endnu mere kreativ by.

Derfor vil vi i København gå forrest som børnekulturhovedstad.

Hvis vi lader børn møde kultur med den samme vigtighed, som vi lader dem møde idræt, kan vi danne unge mennesker der kommer ud i livet med inspiration til og mod på at være kreative.

Dét skaber en nyskabende, nysgerrig og alsidig by.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Med kultur kan vi åbne nye perspektiver på tilværelsen, give børn og unge møder med nye udtryksformer og bidrage til en styrket dannelse og trivsel.

Kulturfællesskaberne skal derfor prioriteres og fylde lige så meget i børn og unges liv som idrætsfællesskaberne.

Handletankens anbefalingerne viser, at der ligger et stort potentiale i at skabe flere kulturelle oplevelser for børn i København ved en stærkere koordinering af de eksisterende kulturelle tilbud i Københavns Kommune.

Børn skal have mulighed for at møde det ypperste, kulturen har at give. Blive udfordret og inspireret af kunstnere, der gør sig umage i deres fag.

Ny kulturkoordinator

Børn bruger alle hverdage i skolen og i fritidstilbud, så det er også her, vi først og fremmest skal styrke børns møde med kulturen.

Vi skal bruge de kvadratmeter, vi allerede har, langt bedre så flere børn f.eks. kan gå til amatørteater to gange om ugen på det lokale bibliotek.

Når vi renoverer vores faciliteter og bygger nye skoler, skal vi ikke kun sætte krav for idrætsfaciliteter, men også kulturfaciliteter.

Børn skal have muligheden for at blive begejstret og inspireret af kunst og kultur.

Helt konkret vil en ny børnekulturkoordinator være et godt sted at starte, og så skal der findes midler til at gennemføre konkrete aktiviteter til at styrke børnekulturen.

Vi skal give kulturen den synlighed, den fortjener. Alle københavnere skal kende til de mange kulturelle tilbud byen allerede har, og alle københavnere skal kunne gå til kultur, præcis som de kan gå til idræt.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.