>

Danmark i eksklusiv spareklub i ny skolerapport - men tallene passer ikke

Mellem 2012 og 2018 faldt de offentlige udgifter til skolen i Danmark som et af få lande i OECD, står der i ny rapport. Konklusionen skyldes dog, at metoden til indrapportering af tallene har ændret sig, efter ansvaret er overgået fra Undervisningsministeriet til Danmarks Statistik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en eksklusiv klub, som Danmark ifølge OECD's årlige rapport Education at a Glance er blevet medlem af.

Af de 38 lande, der deltager i undersøgelsen, er det nemlig kun fem, som i perioden 2012 til 2018 samlet set har skruet ned for udgifterne til grundskolen.

De fem lande er: Danmark, Finland, Grækenland, Luxenbourg og Slovenien.

Ifølge opgørelsen er elevtallet i perioden faldet med 0,4 procent om året, mens udgifterne til grundskolen er dalet med hele 2,8 procent om året. Danmark ligger stadig do over OECD-gennemsnittet for grundskoleudgifter.

Folkeskolereformens forøgelse af timetallet er enestående i OECD

Diverse kilder, folkeskolen.dk har været i kontakt med, har svært ved at få tallene til at passe med virkeligheden.

Og nu oplyser Børne- og Undervisningsministeret da også, at billedet af udviklingen, der tegnes i rapporten, sandsynligvis skyldes teknikken omkring opgørelsen. I 2012 var det nemlig ministeriet, der opgjorde udgifterne til grundskolen og meldte dem ind til OECD.

Det ansvar er i den mellemliggende periode overgået til Danmarks Statistik, der opgør tallene på en anden måde. Derfor kan tallene fra de to år ikke sammenlignes direkte.

Tabellen i Education at a Glance, hvor det fremgår, at Danmark har sparet på skoleområdet i perioden 2012-18