Martin Midtgaard Teglman (tv) og Martin Faurby Belling Krontoft (th) er vindere af HistorieWeb.dk og Gyldendals pris for årets bedste historiebachelor fra læreruddannelsen.

Prisvindere vil have mere læring gennem dialog i historieundervisningen

Med mindre lærerstyret dialog i klasserummet har eleverne bedre muligheder for at forbinde historisk viden til deres egen livsverden. Men dialogisk undervisning kræver masser af forberedelse. Sådan lyder det fra vinderne af prisen for årets bedste historiebachelor fra læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

”Vi står og kigger på en underviser, der brænder for faget, og som er dygtig til at formidle den historiske viden – men han har bare ikke eleverne med”.

Ordene kommer fra Martin Faurbye Belling Krontoft. Sammen med Martin Midtgaard Teglmann er han vinder af prisen for årets bedste historiebachelor fra læreruddannelsen. Prisen uddeles af HistorieWeb.dk og Gyldendal, i år for 14. gang.

Som flere andre prisvindere før dem fandt de to bachelorstuderende inspiration i en rapport fra 2016, der viser, at historiefaget i folkeskolen for eleverne kan virke støvet, læsetungt og langt fra deres egen livsverden.

Derfor arrangerede de, at de kunne komme ud og observere to lektioners historieundervisning i folkeskolen.

Det var fem minutter inde i den første, at de gjorde sig ovenstående observation, som blev bekræftet i den anden lektion.

Gennem dialog med deres vejleder og en universitetslektor fandt de frem til at undersøge dialogisk undervisning som en vej til at højne elevernes engagement.

Mindre fokus på korrekt og ukorrekt

Dialogisk undervisning er en undervisningsform, hvor der er er fokus på at lære gennem en samtale mellem lærere og elever, men også elever imellem.

Hvor der er mindre fokus på at vurdere, om elevernes udsagn er rigtige eller forkerte, og mere på at lade dem danne udgangspunkt for en videre dialog.

Som led i undersøgelsen var de to studerende selv ude at afprøve metoden i to lektioner. Her oplevede de, at metoden havde den ønskede effekt.

”Vi havde langt mere deltagelse i de to lektioner, vi underviser, end vi havde regnet med og forventet”, fortæller Martin Faurbye Belling Krontoft.

Til gengæld var de to studerende ikke sikre på, at eleverne havde fået så meget historisk viden ud af lektionerne, fordi fokus i højere grad var at aktivere dem.

”Så konklusionen var, at dialogisk undervisning kan sindssygt meget, men også kræver rigtig meget forforståelse hos både lærer og elever”, siger Martin Faurbye Belling Krontoft.

Opgavens titel er ’Dialogisk undervisning i historiefaget – redningskrans eller blylodder?’

Det afspejler, at de to studerende tager en diskuterende tilgang til emnet.

For der er ingen tvivl om, at dialogisk undervisning kræver meget af både lærere og elever.

I opgaven tager de to studerende udgangspunkt i et engelsk studie, der viser positive effekter af dialogisk undervisning på 90 skoler. Men først efter 3-4 måneders forberedelse.

”Det kræver, at man går ind i det, at lærerne er godt forberedt, og at man også forbereder eleverne på, hvad det betyder”, siger Martin Faurbye Belling Krontoft og tilføjer:

”Dialogen kan løbe ud ad en tangent, når eleverne tager udgangspunkt i deres egen livsverden. Og det må det også gerne. Men man skal som lærer være dygtig til at knytte det til den historiske del, så det giver mening, og man rammer målet med undervisningen”.

Kan lade sig gøre at gribe spontant

Netop den nuancerede tilgang til emnet er en vægtig del af begrundelsen for udnævnelsen af årets vinder. I den lyder det:

”Selvom konklusionen klart trækker i retning af, at dialogisk undervisning er en redningskrans, så er det netop en af opgavens markante styrker, at den er reflekterende i ordets bedste betydning. Bacheloropgaven diskuterer”.

”Selv om Martin og Martin er både nuancerede og forsigtige i deres opsamlinger og i den endelige konklusion, så er der overordnet ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser”.

Efter endt uddannelse har Martin Faurbye Belling Krontoft fået job som lærer på en specialskole.

Her har han enkelte gange kunne gribe muligheden for at lave dialogisk undervisning i historie, fortæller han.

”Jeg har for eksempel vist eleverne i en film, hvor der kom flere hænder op undervejs end forventet. Så vi holdt en pause og tog spørgsmålene. Det udviklede sig til en dialog blandt eleverne. Det er en 3. klasse på en specialskole, så det i sig selv er jo fantastisk. Men det gav 7-8 minutters dialog i klasserummet, hvor alle var involveret i samtalen, og det var fedt at se”, siger han og tilføjer:

”Så det kan lade sig gøre uden den store forberedelse, men det kunne være fedt at få bredt det ud, så de ved, at det er det, der er udgangspunktet hver gang”.

Med prisen følger et gavekort på 5.000 kroner til Gyldendal-udgivelser. Hele opgaven kan læses her.

Powered by Labrador CMS