På Harløse Specialskole kan eleverne få en afskærmet arbejdsplads. Den indretning kunne hjælpe folkeskolen til at rumme flere elever, mener lederen på Harløse Skole

Lærerne skal rumme flere udfordrede elever

En eksplosiv stigning i udgifterne til specialundervisning øger presset for, at lærerne skal rumme flere udfordrede elever i klassen. Lærerne skal fuldstændig ændre tankegang, lyder det fra forsker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunerne vil i 2016 bruge flere penge på specialundervisning og udsatte børn, end man bruger på hele folkeskolen. KL har set på de eksploderende udgifter til specialundervisning og vurderer, at hvis udviklingen ikke standses, bliver normalskolen taberen. Alene fra 2007 til 2009 er udgifterne til specialundervisning steget med 18 procent, fortæller KL's nyhedsbrev Momentum.

Forsker i inkluderende og ekskluderende miljøer ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Janne Hedegaard mener, at lærerne skal ændre tankegang, hvis flere elever skal rummes i undervisningen. De skal holde op med at se nogle elever som vanskelige. I stedet skal skolen og lærerne vende blikket indad og se på, hvad lærerne gør, der fører til, at elever ikke fungerer i skolen.

»Lærerne skal fuldstændig ændre deres opfattelse af, hvad underviselige elever er. De skal arbejde med deres faglige selvforståelse. De skal se på, hvordan deres måde at undervise på bidrager til at ekskludere nogle børn fra undervisningen«, siger Janne Hedegaard.

Formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Dorte Lange er uenig i, at det er lærernes tankegang, der skal ændres. Hun mener, at det er vilkårene og rammerne for undervisningen, der skal ændres.

Hun opfordrer til, at man på landsplan gør som i Herning. Her har kommunen investeret i forebyggelse i stedet for at spare. Målet er at hente en stor besparelse senere, fordi færre elever udskilles til dyr specialundervisning.

»Vi synes, det er et problem, at der er så galopperende udgifter til specialundervisning, der dræner normalundervisningen. Vi tror, at der med en tidlig, hurtig og rigtig indsats vil udskilles færre til specialundervisning. Derfor skal der investeres i specialpædagogik, og nogle af vores kollegaer skal efter- og videreuddannes inden for specialpædagogik i normalklassen«.

Janne Hedegaard mener også, at lærerne mangler viden om specialpædagogik.

»Meget af det handler om, at lærerne står over for en problematik, som man har svært ved at løse inden for de rammer, der er«, siger Janne Hedegaard.

Netop den oplevelse havde pædagogisk leder på Lystrup Skole i Århus Morten Fjord. Derfor indførte han metoden samarbejdsbaseret problemløsning på skolen.

»Det er skolen/systemet, der skal tilpasse sig barnet. For det gamle system virker ikke. Vi kan ikke straffe os ud af det her«, siger Morten Fjord. Læs mere om metoden i Underviseres tema. |