Lektor på Metropol, Jimmy Harder, mener, at den nedlagte profillæreruddannelse kunne have sikret skolerne et bedre rekrutteringsgrundlag til lederstillinger.

Lektor: Lukning af lederuddannelse er et problem for skolen

Oprettelsen af en læreruddannelse med pædagogisk ledelse som linjefag var et forsøg på at systematisere et bredt rekrutteringsgrundlag til jobbet som skoleleder. Beslutningen om at lukke uddannelsen er derfor et problem, mener lektor.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det at uddanne lærere med ledelsesperspektiv, var meget lovende", siger Jimmy Harder, der er lektor på Metropol på Frederiksberg og en af tovholderne på den omdiskuterede læreruddannelse, hvor de studerende som et af de tre linjefag fik kompetencer i pædagogisk ledelse.

I henhold til den nye læreruddannelse, der trådte i kraft i august sidste år, må læreruddannelserne frem over kun udbyde kompetencefag for det, eleverne kan lære i skolen. Derfor er det slut med at uddanne lærere i ledelse. 

Det er et problem, mener Jimmy Harder.

"Skolerne står stadig i dag og mangler kvalificerede ansøgere, når der skal ansættes ny skoleleder", siger han.

"Og det problem vil fortsætte og måske blive endnu større. Skolereformen betyder, at der bliver mere behov for god skoleledelse og mere behov for lærere, der har talent for ledelse".

Gode for skolerne 

Det er fire år siden, de første lærerstuderende med ledelsesdrømme begyndte på Metropol. Ni af dem er netop færdiguddannede, og de har alle gode jobmæssige udsigter og vil være gode kapaciteter for skolerne, mener Jimmy Harder. 

"De klarede alle eksamen med bravour", siger han.

På nuværende tidspunkt er der et 3. årgangshold i gang på Metropol, og det bliver sidste hold af profillærere med ledelseskompetencer fra studiet. Holdet afslutter uddannelsen næste år.