Fra venstre: Mathilde Wiener Deichmann, Nanna Brayd, Nadeche Seattle Lindelöf og Emil Bock Rasmussen fra 9.V på Vibenshus Skole har vundet førstepræmien i det Nationale Center for Fremmedsprogs Tour de France-konkurrence. Eleverne har både brugt frikvarterne og fritiden på at skrive, indspille og klippe deres musikvideo om fordelene ved at cykle, fortæller deres lærer Charlotte Monica Bredsted.

Elever rapper sig til møde med Tour de France-ryttere

Fire elever fra Vibenshus Skole har vundet Det Nationale Center for Fremmedsprogs franskkonkurrence. Med præmien får eleverne nu mulighed for at interviewe en række kendte cykelryttere, når verdensstørste cykelløb kommer til København.

Publiceret

Til beatet fra sangen Reste cykler Mathilde, Nadeche, Nanna og Emil fra 9.V på Vibenhus Skole rundt i København.

De har lavet deres helt egen musikvideo, hvor de på fransk rapper om fordelene ved at cykle (se videon nede i artiklen).

Videoen har sikret dem førstepladsen i Det Nationale Center for Fremmedsprogs (NCFF) konkurrence Aux vélos, les élèves.

Præmien er en tur i Tivoli og adgang til en pressekonference for børn i forbindelse med Tour de France. Her skal de møde og interviewe en række cykelryttere, der deltager i det prestigefyldte løb.

Ifølge deres fransklærer Charlotte Monica Bredsted synes eleverne, at den fedeste del af præmien faktisk er Tivolituren. Men hun er sikker på, at det bliver en ganske særlig oplevelse for eleverne at møde de cyklende stjerner.

”Jeg ved ikke, om vi når det, men det kunne være sjovt at forberede nogle spørgsmål, eleverne kan stille på fransk. Og så skal jeg nok hjælpe med at oversætte, når de ikke forstår svaret”, griner hun.

Eleverne har været glade for forløbet

Konkurrencen Aux vélos, les élèves er lavet i forbindelse med, at de tre første etaper af verdensstørste cykelløb i år er på dansk jord.

Konkurrencen har besået af et undervisningsforløb, hvor eleverne har læst tekster, snakket og set videoer om cykelløb og cykelkultur.

Som afslutning på forløbet har eleverne lavet et produkt med cyklen som gennemgående tema. Derudover har eleverne bidraget med tre argumenter for at vælge cyklen frem for andre transportformer.

Charlotte Monica Bredsted valgte forløbet, fordi hun tænkte, at netop Tour de France ville fange elevernes interesse. Men til hendes store overraskelse vidste størstedelen af 9.V slet ikke, at Tour de France kommer til Danmark i år.

”Under forløbet er klassen blevet engageret. I vores sidste fransktime spurgte jeg, hvad der havde været ekstra fedt at lave i franskundervisningen i år. Her nævnte de blandt andet forløbet med Tour de France. Det havde været fedt at arbejde med et større projekt, fortalte de – og så har konkurrencen helt sikkert gjort det lidt mere spændende”, siger hun

Udover arbejdet med undervisningsmaterialet arrangerede Charlotte Monica Bredsted også, at klassen kunne få lov til at prøve den samme enkelstartsrute, som rytterne cykler i København til Tour de France.

Og så har eleverne også været et smut forbi Tour de France-udstillingen på Københavns Rådhus.

”Det var en rigtig god dag. Mange af eleverne synes både, at cykelruten og udstillingen var spændende”, siger hun.

En gruppe med ekstra meget energi

Mens eleverne cyklede enkeltstartsruten, opfordrede Charlotte Monica Bredsted dem til at tage billeder og filme med deres telefoner til konkurrencebidragene.

Den opfordring fulgte blandt andet Nanna, Nadeche, Mathilde og Emil, der brugte optagelserne til at skabe deres musikvideo.

”Langt de fleste elever har arbejdet koncentreret og engageret med deres konkurrencebidrag. Men de fire elever, der har vundet, har virkelig knoklet”, fortæller Charlotte Monica Bredsted.

”Jeg synes også, at det har været et modigt, at de valgte at rappe på fransk. Det er svært at rime på et sprog, der ikke er ens modersmål. Men de har arbejdet med at få den til at spille. Både i undervisningen og i fritiden”.

Charlotte Monica Bredsted regnede dog ikke med, at gruppen ville gå hen og vinde.

”Jeg fik at vide, at der var kommet mange kreative forslag, og så synes jeg også musikken i mine elevers video er lidt høj i forhold til deres rap. Alle deres rim er heller ikke grammatisk korrekte. Men det er jo et kunstværk mine elever har lavet, og her må man gerne lege med udtale og grammatik. Det gør andre musikere jo også i deres sangtekster”, siger hun.

Se de andre vindere af konkurrencen


Se de andre vinderbidrag fra konkurrencen her


Konkurrencen er slut, men undervisningsmaterialet findes stadig på NCFF's hjemmeside