For lidt kreativitet i nordiske uddannelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For stor en del af al undervisning drejer sig om at formidle færdige fakta, lyder det i rapporten »Kreativitet, innovasjon og entreprenørskap i utdanningssystemene i Norden«. Der findes i øjeblikket et spændingsfelt mellem at uddanne sig til specialist og til medborgerskab, og de nordiske uddannelser lægger ifølge rapporten for meget vægt på det sidste.

Rapporten er det ene af tre nye sammenlignende studier fra Nordisk Ministerråd, som fortæller om kreativitet og innovation i nordiske uddannelser. Et om praktisk-musiske fag, et om naturvidenskabeligt talent og et generelt om innovation og entreprenørskab i uddannelserne. De tre studier blev sat i gang i 2009 af de nordiske undervisnings- og forskningsministre.

Rapporterne kan downloades på norden.org under publikationer