Debat
Lærere bliver nødt til at gå til ledelsen, hvis de gerne vil have ændret beslutningerne, lyder opfordringen fra dagens debattører.
Foto: Virum Skole
Skoleledere: Gå til ledelsen, hvis du er utilfreds – drop det formålsløse brok
Der kan være en enorm energi i brok. Men brok, som ikke fører nogen steder hen, er spild af energi, skriver skoleleder Gitte Rasmussen og afdelingsleder Jonas Fisker i dagens debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det er onsdag eftermiddag. To gamle kollegaer, lad os kalde dem Søren
og Mette, sidder i sofaen på lærerværelset.
”Jeg fatter ikke ledelsen,” siger Søren. ”Har de fuldstændig tabt
sutten?”
”De må have Danmarksmesterskaberne i dårlige beslutninger,” siger
Mette. ”Det er ikke noget under, at den her skole halter sig afsted.”
Søren og Mette har måske ret i deres brok. Måske er ledelsens
sidste beslutning kronen på værket af miserable beslutninger. Det er også
tydeligt, at Søren og Mette kærer sig om skolens drift og omdømme. De er
ærgerlige over, når det går galt.
En beslutning, ledelsen træffer, kan være god eller mindre god –
alt efter hvem man er, men ledelser træffer altid beslutninger på baggrund af
de oplysninger, ledelsen har.
Ledelser
er ikke alvidende og modtager ikke instrukser fra højere magter. Ledelsen ved
ikke nødvendigvis, hvad Søren og Mette mener.
Nogle
gange kan vi som ledere være overrasket over, hvad medarbejdere og forældre
tror, at vi ved. Vi læser ikke tanker og har ikke øjne overalt. Vi ved kun det,
som nogle fortæller os, og som vi oplever.
Indflydelse og ansvar
At Søren og Mette bliver enige om, at ledelsens kompetencer kan
ligge på et meget lille sted, og at de burde vide bedre, ja det ændrer ikke ved de
beslutninger, ledelsen træffer.
Søren og Mette bliver nødt til at tale med ledelsen, hvis de gerne
vil have ændret beslutningerne. Ledelsen må forklare baggrunden for deres
beslutninger. Hvis ledelsen ikke kan det, har ledelsen et problem. Problemer
fører til refleksioner - også hos ledelser.
Hvis forklaringen ikke gav tilstrækkelig mening første gang, Søren
og Mette var forbi ledelsens kontor, må de tale med ledelsen igen og igen og
igen.
Søren og Mette skal også være klar, for det kan være, at ledelsen
gerne vil have dem til at løfte en opgave, som får skolen i den retning, som
Søren og Mette godt kunne tænke sig. Med indflydelse følger ansvar.
Søren og Mette må også acceptere, at ledelsen kan prioritere
anderledes, end de kunne ønske sig, og at de bliver nødt til at bakke op om
beslutninger - også selvom de er uenige. De kan være sikre på, at deres
argumenter er blevet hørt. Men der har imidlertid været vægtigere grunde til at
træffe en anden beslutning.
Der er en enorm energi i Søren og Mettes brok. Men: Brok, der ikke
fører nogen steder hen, er spild af energi.
Så her er vores opfordring: Næste gang du sidder sammen med Søren
og Mette i sofaen, og de begynder at tale om, hvor dårlige beslutninger
ledelsen træffer, så tag dem i hånden og gå til ledelsen, for Søren og Mette
har måske en pointe. De har om ikke andet et synspunkt, som ledelsen kan have
god hjælp af.
Hvis Søren og Mette ikke vil med til ledelsen, så bed dem om at
stoppe med deres brok lige med det samme og bruge deres energi på noget bedre.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk