Centerklasser er en succes

Kredsformand går også ind for rummelighed, men kun når det er til gavn for både elever og lærere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næsten alle paragraf 20.2-elever i Storstrøms Amt er i integrerede centerklasser på folkeskolerne. Med støttelærere.

»De integrerede centerklasser er en succes«, siger Lene Hatt, amtsskolepsykolog og amtsrådsmedlem.

»Faktisk oplever vi i dag, at de lærere, som får de gruppevis integrerede centerklasser, bliver helt vilde med det. Dels kan man meget mere med to lærere, dels kan de se nogle andre værdier i de børn«.

»Der er ikke forskel på normeringen, om det er elever med autisme, generelle indlæringsvanskeligheder eller AKT-børn. Når der er integrerede centerklasser, beslutter amtet, at der er tolærerordning«, siger Lene Hatt.

På kredskontoret i Vordingborg siger kredsformand Jonna Rolvung, at amtet nu stiller nogle krav til specialundervisningen og er garant for en kvalitet.

»Netop i Vordingborg Kommune er det faktisk kun to skoler, der har paragraf 20.2-eleverne, så det fungerer egentlig som amtsklasser, og der er et fagligt miljø for lærerne«, siger Jonna Rolvung.

Alligevel kan hun godt frygte, at strukturreformen vil betyde øgede problemer på området.

»Vi oplever allerede nu, at kommunerne omskriver paragraf 20.2-elever til paragraf 20.1-elever, og at de helst vil beholde eleverne i kommunen og selv oprette et billigere tilbud til dem«.

»Jeg kan godt lide tanken om rummelighed, men jeg kan ikke lide, at børn går i folkeskolen, hvis de ikke har det godt med det. Jeg har hørt en institutionsleder tale om, at han ofte får ensomme unge, der har haft for svært ved at danne venskaber i folkeskolen, og så er det altså bedst, at de børn går i en specialklasse med ligestillede. Dér går grænsen for rummelighed for mig. Og der er også en grænse, hvis lærerne ikke trives«.

Jonna Rolvung mener også, at det bliver problematisk, hvis der fremover opstår flere opholdsstedsskoler uden den nødvendige kontrol. Hvis problemet bliver privatiseret

hlauritsen@dlf.org