Danskere lærer af englændere

Skolefolk fra området omkring Vollsmose i Odense tog til Fir Vale School for at lære af skolen i det hårdt belastede engelske miljø

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vis respekt for dig selv og de andre. Se, her er en af belønningerne, at de ringer hjem til forældrene og fortæller, at eleven gør det godt«.

Tosprogskonsulent Annette Winther i Odense Kommune peger på et af de mange skilte, der fortæller om reglerne for opførsel på Fir Vale School i Sheffield i England.

Skolefolk, repræsentanter fra klubber, institutioner og Vollsmosesekretariatet i Odense Kommune er på englandstur for at blive inspireret af, hvordan englænderne takler de problemer, som kan opstå, når en stor del af befolkningen i lokalområdet er af anden etnisk herkomst.

»Det, jeg bedst kan lide, er sætninger om, at her gør de drømme til realiteter«, siger Annette Winther, da hun står på måtten i receptionen og læser de kæmpe lodne ord i en svungen håndskrift: »Making dreams a reality«.

Hun har tidligere besøgt Fir Vale og er meget imponeret over skolens måde at håndtere den meget forskelligt sammensatte elevgruppe på.

Elektroniske kæmpeskærme

På rundturen bider repræsentanterne fra Odense gang på gang mærke i skolens teknologiske investeringer. Grønne tavler og kridt er skiftet ud med interaktive elektroniske kæmpeskærme, som kan styres med direkte berøring eller fra en computer. Blandt talrige andre funktioner er der via tavlen adgang til internettet, den kan fungere som filmlærred, tekstbehandlingsprogram og behandle matematiske figurer. Seneste lektion kan hentes frem på tavlen med et enkelt tryk, så ingen er i tvivl om, hvad der blev gennemgået. Skolen har 60 bærbare computere, tre computerrum og tre teknikere, der kan rykke ud, hvis teknikken svigter.

»Vi er på en skole, der kun er fire år gammel, men vi kommer ikke i nærheden af det her. Vi er langt bagefter«, sukker Jesper Mayerhofer, der er viceinspektør på H.C. Andersen Skolen i Odense.

Skoleinspektør på Fir Vale, Hugh Howe, forklarer, at de to millioner pund, som skolen fik til at starte på en frisk under det engelske program Fresh Start, i høj grad er brugt til investering i teknologi.

»Det er ikke Jungle-Anders lille fedtede tegnebog«, bemærker viceinspektør på Humlehaveskolen, Dorthe Boe.

Synlige lærere og ledere

Lærerne er tydeligt imponerede af den positive ånd, der fylder skolen. Her er lærere og leder synlige, og det føles, som om de kender hver enkelt af de godt 700 elevers fornavn.

»Bare se, når en elev mangler. Så ringer vi hjem og spørger, om man er syg. Vi siger god bedring. Her spørger de, om de ikke kunne tage et par pamoler og så prøve at komme alligevel. Her bliver der klappet af elever, der kommer. Det er helt sikkert en meget mere offensiv strategi«, siger Jesper Mayerhofer.

Hugh Howe går ind i klasserne sammen med alle danskerne. Alligevel fortsætter undervisningen helt upåvirket. Der er ingen tvivl om, at elever og lærere er vant til rundvisninger.

»Som I kan se, er der mange flere britiske elever i de yngste klasser. Om nogle år vil det være en meget mere blandet gruppe elever, end det er i dag«, forudser Hugh Howe.

Flest stærke elever

Både Annette Winther og Dorthe Boe er dog lidt skeptiske over for de mange regler og prøver.

»Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad de gør med de meget svage elever«, siger Annette Winther. Men selv om spørgsmålet lyder, kommer der ikke et entydigt svar. Umiddelbart lyder det, som om skolen gør om ikke alle, så de fleste elever stærke.

»Jeg har det lidt hårdt med, at de har så mange repressalier over for relativt små børn. Det er sin sag at trykke børnene for ting, som de ikke selv kan gøre for«, siger Dorthe Boe og forklarer, at forældre nogle gange forventer, at børnene hjælper med eksempelvis yngre søskende, på en måde så eleverne igen og igen kommer for sent i skole.

mbtrier@dlf.org

jrjohansen@dlf.org