NetOpNu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En dag om ikke så længe

Kasper skal starte i første klasse i en ikke fjern fremtid. Kaspers forældre er travle mennesker, børneorloven er afskaffet, og Nyrup har for længst glemt 'moren på cyklen'. Kaspers forældre prioriterer deres børn højt, og de er derfor ivrige brugere af Internet til indkøb, kommunikation og indsamling af informationer.

Herved sparer de tid, som kan bruges til samvær med familien.

Internettet gør det blandt andet muligt for Kaspers forældre at gå ind på deres kommunes hjemmeside. Her kan de hente oplysninger om skat, de ansatte i kommunen, regler for græsslåning om søndagen med videre. De kan også foretage lægevalg, hospitalsvalg og hente informationer om den skole, Kasper skal starte på.

Kommunen har en opdateret liste, hvor de kommunale skolers popularitet, effektivitet og ansatte præsenteres for offentligheden. Til deres store ærgrelse befinder Kaspers skole sig på en kedelig sidsteplads på den jævnligt opdaterede liste.

Lærernes gennemsnitsalder er 45,7 år, børnenes læseindeks sølle 4,5, og effektiviteten generelt fem procentpoint under landsgennemsnittet. Desuden er skolen kategoriseret som flerkulturel, og den tildelte klasselærer har ifølge skolens database kun klaret sig på det jævne i sin læreruddannelse (7,85). De ellers politisk korrekte forældre er på gyngende grund.

Skal deres barn gå i en skole, som 'kun' har scoret et fladt 7-tal? Fandeme nej! De overvejer et kort sekund privatskoleløsningen, men med en smule politisk korrekthed i behold surfer de i stedet ind på nabofolkeskolen. Her kan de til deres store glæde konstatere, at der har man fået flotte tal i de seneste evalueringer. De tilmelder straks Kasper online. I samme stund fryder de sig over de flotte karakterer, som klasselæreren på Kaspers 'nye' skole har scoret gennem sin seminarietid (9,75). Kaspers forældre er lykkelige.

Spørgsmålet, vi andre sidder tilbage med, er, hvordan det kunne gå så galt? Teknologi og ønsket om øget kvalitet og effektivitet kan i samspil skabe bedre levevilkår, men det kan også det modsatte. Det kan ende med kvantitet og ligegyldighed. På adressen http://www.uvm.dk/nb/1997/nb1597/komskole.htm kan man læse, at PLS-Consult i en ny rapport anbefaler, at kommunerne laver mere præcise mål, der kan måles og dermed evalueres. Er det udtryk for ønsket om kvalitet, eller er det udtryk for, at man vil have flere tal, som på Nettet kan præsenteres for borgerne?

Info-Tek

I forlængelse af et af Folkeskoleafdelingens indsatsområder 'Informationsteknologi i undervisningen' er der udarbejdet et materiale, som kan anvendes af skoler, der ønsker at arbejde med området lokalt. Siden findes på adressen: http://www.uvm.dk/fsa/infotek Siden indeholder blandt andet eksempler på undervisningsforløb, artikelgalleri, ideer til projektopgaver og så videre. Det bedste er klart de mange eksempler på, hvordan informationsteknologi kan integreres i undervisningen. Her kan nævnes titler som vandrehistorier og E-post, styring af Lego-klodser, design i håndarbejde med mere. Artikelgalleriet har derudover en række gode artikler, som kan bruges som inspiration. Alt i alt en rigtig god side.

1.000 lærere får tilbudt hjemmecomputere

Undervisningsministeriet har i samarbejde med Forskningsministeriet lanceret et projekt under navnet 'IT-springet' (informationsteknologi). 'IT-springet' går i grove træk ud på, at der er afsat en pulje på 40 millioner kroner med henblik på at udvikle IT-kompetence i staten såvel som grundskolen. Til grundskolen er der alene i 1998 afsat ti millioner kroner, der skal udvikle og opkvalificere hele institutioner. Jan Heilmann fra Undervisningsministeriets grundskoleafdeling udtaler, at tilbuddet bygger på 'noget for noget'-princippet, som indebærer følgende:

- Staten giver computere med Internet-opkobling

- Skolerne yder betaling af kurser, materialer, abonnementer samt en del af lærernes tid

- Lærere giver egen tid til 'IT-springet'.

Dette gode tilbud er ikke alene et af de stærkeste tiltag inden for lærernes IT-efteruddannelse, det er også det første helhjertede svar på, hvordan man integrerer IT i hele folkeskolen. Er du interesseret i, at jeres institution får del i de nye computere, findes projektbeskrivelse på adressen http://www.uvm.dk/inst/omraader/grundskole/it/itspring.htm

Denne uges NETopNU er redigeret af Jimmi Hansen og Christian Ravn