En ny struktur til skolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den enlige skoleleder, der selv administrerede skolen. Skolelederen, som selv havde været lærer. Lærerne i hvert sit klasseværelse. Den klassiske model for en skole. Hundrede år senere: Den noget større skole. Skolelederen med en viceskoleinspektør, som administrerer skolen sammen med en HK-medarbejder. Lærerne i hvert sit klasseværelse. Modellen er ikke svær at genkende. Skolen, der stort set reproducerer sin praksis år for år.

Hvornår brød modellen sammen? Er den overhovedet brudt sammen i dag? Lægger vi mekanisk nye organisationselementer oven i den udslidte model? Er der i det hele taget tænkt noget nyt om skolens organisation? Er der behov for forandring?

Samfundet i stigende forandringstakt år for år. Skolen, der med sin langsommelige modernisering sakker organisatorisk agterud. Hele litteraturen om 'den lærende organisation', der ikke er skrevet af skolefolk, men af erhvervsfolk. Er det, fordi skoler allerede er 'lærende organisationer'?

Nøgleproblemet i skolens forældede organisationsstruktur er manglen på en højtkvalificeret stabsfunktion. En stab, som er kvalificeret og bemandet til endegyldigt at aflaste skoleledelsen for alt det administrative arbejde, skoleledelsen aldrig har været uddannet til. En stab, som har medarbejdere med forstand på vidensforvaltning. Forstand på at skabe et velfungerende, fleksibelt, internt informationssystem for ledelse og lærere. Indsigt i planlægning af undervisningen. Grundigt kendskab til lærernes arbejde i klasseværelset for at kunne støtte dem professionelt. En stab med medarbejdere på uddannelsesmæssigt niveau med lærerne selv. Medarbejdere, lærerne må have respekt for.

Lærerteam med lærere grundigt trænet i professionelt teamsamarbejde. Øvet i at varetage skiftende opgaver i skiftende teamkonstellationer: Samordning af undervisningen, udvikling af differentierede undervisningsmaterialer i fagene, tackling af aktuelle pædagogiske problemer, organisering af lærer til lærer-erfaringsudveksling, formidling af det pædagogiske arbejde til brugere og interessenter uden for skolen. Lærerteam, der kvalificeret kan komme ledelsen i møde, selv kan overtage uddelegerede ledelsesopgaver og vende tilbage med overbevisende løsninger. Lærerteam, som kan yde langt mere end summen af de enkelte læreres individuelle undervisning.

Skoleledere, som tager ansvaret for hovedlinjerne i skolens liv, men især for den udadvendte formidling af skolens indre verden såvel som tilbagemelding til lærere, stabsfunktion og bestyrelse af nye signaler i uddannelsespolitikken, uddannelsesforvaltningen, lokalsamfundet, erhvervs- og kulturudviklingen.

En radikalt ny mellemlederprofil. Ikke en administrator, men en organisationsudvikler. En person med hovedansvar for, at skolen indadtil fungerer som en lærende organisation, hvor lærere, stabsfunktion og elever reelt underviser hinanden, lærer af hinanden og tilsammen skaber en konstruktivt selvevaluerende og selvudviklende organisationskultur. En person, som kan tage teamsamtaler, løse teamproblemer, være coach for enkeltpersoner, støtte skolens interne pædagogiske medarbejdere: En professionel pædagogisk udviklingsleder.

En moderne højtkvalificeret stabsfunktion. En skoleleder med ansvaret for grænsefladen mellem skole og omverden. Mellemlederen som pædagogisk udviklingsdynamo. Og superdygtige lærerteam. Det skaber en skole på niveau med det omgivende samfund.

Sten Clod Poulsen er direktør for Meta-Consult, Slagelse