Kroppen til debat

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det er efterhånden en accepteret opfattelse, at børnenes fysiske og motoriske udvikling er en vigtig forudsætning for læring', hedder det i pjecen 'Børn lærer gennem kroppen', som samtlige skolebestyrelser har modtaget.

Folderen opfordrer den enkelte skolebestyrelse til at rette blikket mod de betingelser, som kroppen har på netop deres skole, ikke kun i idrætstimerne, men også i andre fag og i emne- og temaforløb. Målet er naturligvis at styrke kroppens muligheder for at udvikle sig i skolen.

Pjecen, der er udgivet af en række organisationer omkring idrætsverdenen, herunder Dansk Idrætslærerforening, er en udløber af de tre konferencer om idræt i skolen, som blev afholdt sidste efterår (omtalt i Folkeskolen nummer 41/1997) netop for at få skolebestyrelserne i tale. Det lykkedes imidlertid ikke. Nu har de altså ikke længere en undskyldning for at lade være med at deltage i debatten.