Kedeligt, spændende blad

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Kedeligt og tamt blad. Meget negativ stemning, der bærer præg af, at det er et fag, der konstant miskrediteres . . . vi savner lidt inspiration, visioner, positivitet og glæde.'

'Spændende artikler med gode emner, dog er de for korte og overfladiske . . . generelt et godt og blandet fagblad med brugbare ideer, artikler og så videre . . .'

Citaterne er fra et hold lærerstuderendes første opgaver. I det nye fag 'Skolen i Samfundet' påÅrhus Dag- og Aftenseminarium skulle de studerende tage afsæt i et nummer af Folkeskolen.

'De få artikler, bladet indeholder, er præget af, at politikerne og medierne kritiserer lærergerningen, hvorpå man er nødt til at komme med forskellige forsvar . . .' skriver en gruppe, og en anden fortæller, at 'hvis det ikke var, fordi vi skulle læse bladet, havde vi ikke gjort det'.

En sidste gruppe mener, at Folkeskolen 'som helhed virker som et udmærket blad med relevante artikler og en levende debat . . .'

Gruppens generelle konklusion lyder: 'Det er nødvendigt at opnå større synlighed og profilering over for befolkningen i almindelighed og politikerne i særdeleshed. Der er så meget fokus på folkeskolen, fordi det er en institution, som næsten alle skal benytte sig af for at komme videre, og derfor er det utrolig vigtigt, at lærerfaget viser, hvad det kan, og hvad det står for.'