Et par dage i jernalderen

Historie bliver levende for en 5. klasse på Lindholm

Publiceret

At hente vand i spande med åg og at lave mad over bål var en del af elevernes dagligdag, da en 5. klasse først i september var på en tredagestur til Lindholm Historiske Værksted.

På Halgård Skole i Holstebro har 5. klasse beskæftiget sig tværfagligt med emnet jernalderen. Specielt fagene historie og dansk har været gode udgangspunkter for undervisningen, men også matematik, sløjd og billedkunst har været inddraget.

Eleverne fik i matematiktimerne udleveret opskrifter på boghvedegrød. De skulle så regne ud, hvor meget der skulle købes ind til 27 personer. I billedkunst fremstillede eleverne lerperler, som de havde med på Lindholm, og som blev brændt i en 'sorte muld-ovn'. Ovnen ligner en miniatureiglo på cirka en meter i diameter. Men modsat igloen er ovnen brændende varm. Så varm, at der kan brændes keramik i den. I sløjd har det handlet om at lære at håndtere de værktøjer, eleverne skulle bruge på lejren, når de for eksempel skulle hugge og skære deres personlige ske til at spise boghvedegrød med.

Klasselærer Trine Aaser underviser normalt klassen i dansk, natur/teknik og historie.

- Vi har arbejdet med jernalderen i fire uger før afrejsen, for det var vigtigt, at eleverne vidste noget om, hvad de kunne forvente sig af turen. Vi har haft stor glæde af det lærermateriale, vi fik fra Lindholm Historiske Værksted. Det indeholdt blandt andet ideer til litteratur og film, der kunne benyttes i undervisningen inden turen, samt forslag og ideer til, hvad vi kunne forberede hjemmefra, fortæller hun.

Ud over Trine Aaser havde klassen deres matematiklærer Per Viborg med. Han underviser også klassen i sløjd og kristendomskundskab. Trines mand, Bjarne, og en af elevernes far, Carsten, var med som 'løsgængere'.

Uffe sidder og passer bålet. Han har hentet brænde og sørger for, at ilden holdes ved lige, så der ikke skal tændes op igen, og så der hele tiden er varmt vand. Selvom han lige nu sidder alene, er det ikke kedeligt, siger han.

- Det sjoveste er at lave mad. I går samlede vi citronmelisse og mynte til at lave te af. Det smagte godt, fortæller Uffe.

Der er masser af aktivitet døgnet rundt. Eleverne har nok at se til. Ud over de planlagte, kreative aktiviteter som at lave træskeer, smede knive, sno bælter og brænde perler til kæder er der også sure pligter, der skal udføres. Eleverne står selv for det hele, for det er ikke just et hotelophold, de er på. De henter selv vand, hugger brænde, laver mad, samler urter til te, bager brød og vasker op. Og alt sammen (måske lige på nær opvasken) foregår med største entusiasme og engagement. Det er hårdt arbejde, men alligevel er der også tid til fornøjelser. Sidst på eftermiddagen skydes til måls med bue og pil.

Ved tretiden er smedjen klar. Hold fire skal i gang.

- Hvad skal vi lave? spørger Michael interesseret. Olau Thastrup fra Brændegårdskolen i Herning er 'smed'. Han svarer, at her skal der laves knive. - Jaaa!!, lyder svaret prompte fra Michael.

Indkvarteringen var lige så moderne som resten af opholdet. Eleverne overnattede begge nætter i jernalderhuset; dog med medbragte nutidige soveposer.

Lindholm Historiske Værksted modtager besøg fra Ringkøbing Amts 70 skoler gennem hele sæsonen, der løber fra 15. april til 31. oktober.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.