Anmeldelse

Anders Bondo Christensen gør status

Lærergerningen er mere end et job – det er et ansvar. I en ny bog reflekterer den tidligere formand over Danmarks Lærerforenings historie og den fortsatte kamp for gode vilkår for lærerne, skolen og eleverne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

En stærk lærerprofession – Forudsætningen for den gode skole

Forfatter: Anders Bondo Christensen

128 kroner

70 sider

Forlag:  Fjordager

”For mange lærere er det at lykkes som lærer en vigtig del af det at lykkes som lærer.” Citatet her fra Jørgen Husted står forrest i Danmarks Lærerforenings (tidligere) formand Anders Bondo Christensens bog: ”En stærk lærerprofession – Forudsætningen for den gode skole”.

Det er en bog, der gør status over Danmarks Lærerforenings 150 år. Tilbage i 1874 blev Danmarks Lærerforening stiftet, og det har i 150 år været foreningens formål at kæmpe for gode vilkår for såvel lærerne som for skolen og eleverne.

Det er en stor opgave at samle 150 års lærerforeningshistorie på 70 sider, og det bliver også et kort indblik med få udvalgte nedslag.

Anders Bondo Christensen har været foreningens formand fra 2002 til 2020. Han er uddannet lærer fra 1982, han har altid været aktiv i Lærerforeningsregi, og har stor indsigt i Danmarks Lærerforenings historie. Det er en stor opgave at samle 150 års lærerforeningshistorie på 70 sider og det bliver da også et kort indblik med få udvalgte nedslag og fokus på de sidste 30 år.

Udformningen af ”Lærernes professionsideal” i 2002 fylder en del i bogen, ligesom lockouten og regeringsindgrebet i 2013. Det har været de skelsættende begivenheder i Anders Bondo Christensens formandstid. Lærernes professionsideal forsøger at genetablere professionens menneskelige og professionelle selvforståelse, mens lov 409 på mange måder slog denne selvforståelse helt i stykker.

Forfatterens grundholdning er, at når man ser på fællesskabets og foreningens muligheder, bliver man er klar over, at ”lærergerningen bliver aldrig et traditionelt lønmodtagerjob, for læreren kan aldrig fraskrive sig det menneskelige og professionelle ansvar i forhold til eleverne” og at ”lærernes egen forståelse af sig selv som en lærerprofession er… den helt grundlæggende forudsætning for at kunne skabe en stærk lærerprofession. Derfor har det været en hovedopgave for Danmarks Lærerforening gennem 150 år at styrke sammenholdet og skabe og fastholde en fælles professionsbevidsthed blandt foreningens medlemmer.”

Det er en bog, der forsøger at give et overblik over Danmarks lærerforenings 150 år. Det lykkes på sin vis i den korte form, men det bliver også en bog, der ikke har plads til små cases, sidehistorier eller personlige fortællinger, der kunne give liv til udviklingen. Det må man læse andre steder. Her er det en ”formandsberetning” om Danmarks Lærerforenings historie.

Tak for at bruge de sidstes sider på en gengivelse af Lærernes professionsideal. Det er smukt. Det er et værdigrundlag, de fleste lærere kan spejle sig i.

Alle lærere bør læse med i denne bog.