Vejledere får sat gang i it

Ny uddannelse til skolens it-vejleder skal være med til at sikre, at den nye teknologi bliver et redskab i alle læreres undervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når der er møde i pædagogisk råd på Vejby Skole i Nordsjælland, er der sat tid af til, at en lærer kan fortælle om et undervisningsforløb, hvor han eller hun har haft nogle gode erfaringer med at bruge it for eksempel i form af et nyt program, som de andre lærere kan have glæde af at høre om. Skubbet til at holde oplæg på mødet har de fået af skolens it-vejleder, Pia ­Schiermer: »Jeg har fået meget mere fokus på, hvordan jeg kan inspirere og motivere kollegerne, og især på, hvordan de kan inspirere hinanden. For hvis det var mig, der stillede mig op og fortalte, ville nogle sikkert reagere med, at 'det er jo også så nemt for hende'«, fortæller Pia Schiermer. Hun har det seneste år deltaget i pilotudgaven af en pædagogisk it-vejleder-uddannelse, som Uni-C, CVU København og Nordsjælland, Microsoft og skoleforvaltningerne i landets seks største byer har udviklet i fællesskab. »Jeg har især brugt kurset til at se på min egen rolle på min skole. Stort set alle de opgaver, jeg har lavet på uddannelsen, har handlet om det«, fortæller en anden deltager på københavner-holdet af pilotuddannelsen, Henrik Tvarnø, der indtil denne sommer var it-vejleder på Bellahøj Skole. »Det hele handler om skolekultur - vi kan tage nøjagtig de samme initiativer, men dette virker bare helt forskelligt, alt efter hvilken skole man kommer fra«, siger Pia Schiermer. De 17 it-vejledere på pilotkurset begyndte med et internatforløb med forskellige faglige oplæg og blev derefter fordelt i hold rundt om i landet og har været hinandens sparringspartnere og supervisorer i gennemførelsen af en række opgaver. For eksempel overværede Pia Schiermer, at Henrik Tvarnø vejledte en af sine kolleger i brugen af et digitalt billedbehandlingsprogram. En anden opgave var et spørgeskema til kollegerne: »På min skole var det et helt klart ønske fra kollegerne, at jeg holdt nogle flere kurser i bestemte programmer, og at der bliver større mulighed for at få fat på computere til eleverne, når man skal bruge dem«, fortæller Henrik Tvarnø. »Hos os var ønsket mere it-vejleder-tid, hvor jeg står til rådighed«, siger Pia ­Schiermer. De to har lært utrolig meget af samspillet med it-vejledere fra andre skoler. For eksempel har Pia Schiermer tidligere skrevet et nyhedsbrev til sine kolleger, indtil hun måtte konstatere, at de ikke fik det læst, og i stedet er hun altså begyndt at opfordre kolleger med gode erfaringer til at stille op på pædagogisk råds møder. De to it-vejledere har i høj grad fokus på 3.-klasserne, som via statslig medfinansiering har fået tilgang til computere i forbindelse med klasselokalet, og de arbejder begge med at implementere det nye junior-pc-kørekort på skolerne. Men det, de i høj grad har arbejdet med på kurset, er, hvordan man engagerer de lærere, som ikke selv tager initiativ til at bruge de nye medier i undervisningen: »Jeg arrangerer workshopper for læreren, jeg er blevet mere udfarende og sidder synligt på biblioteket i nogle af mine it-vejleder-timer. Og så har jeg besluttet at uddanne nogle elever til mini-it-vejledere. Der er ofte børn, der har svært ved nogle andre ting, som er utroligt kompetente ved computeren, og vi kunne for eksempel godt lære nogle 5.-klasse-elever op til at komme ind i 7. klasse og lære eleverne at bruge et program«, siger Pia Schiermer.I år er Henrik Tvarnø med som ekstra lærer i en del timer i 3. klasse, hvor han præsenterer elever og lærer for forskellige programmer samtidig. Næste år er de timer sparet væk, men i stedet bliver der taget ti dansk- og matematiktimer fra hver klasse, hvor de får undervisning af it-vejlederen, der erstatter den faste lærer. Og så bliver det op til lærerne selv at bruge tid på at lære sig programmerne eventuelt ved at gå med ind i it-vejlederens timer og lytte. Software-mastodonten Microsoft støtter den nye efteruddannelse, men det betyder ikke, at de to it-vejledere nu farer ud og bestiller Microsoft-programmer til hele skolen. Tværtimod har de valgt at prioritere at få råd til det bedste hardware - bærbare og interaktive whiteboards - og det betyder, at softwaren bliver Open Office - fordi den er gratis - i stedet for Microsoft.

Lærerne halter efter

42 procent af de 12-18-årige unge i den danske del af en stor europæisk undersøgelse mener, at skolen ikke har lært dem noget om internettet. 27 procent gav udtryk for, at de aldrig eller sjældent bruger internet i skolen, og mange føler, at lærerne begrænser deres brug af nettet. »I fritiden bruges internettet i stigende omfang til underholdning. I skolen praktiseres i udbredt grad en dannelsestradition, der har bog og blyant som omdrejningspunkt. Der er en kløft mellem fritidens mediekultur og skolens monomediekultur«, skriver forskerne i artiklen »Europæisk undersøgelse: unges brug af nye medier«, der kan læses på www.folkeskolen.dk