Anmeldelse

ZAPP jorden rundt nummer 2/2007

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er ytringsfrihed for dig? I magasinet besvares dette spørgsmål af fem forskellige unge danskere - og det lægger op til at arbejde videre med begrebet på godt og ondt i såvel en faglig som en tværfaglig undervisning på de ældste klassetrin.

Fakta:

Titel: ZAPP jorden rundt nummer 2/2007

Type: Tidsskrift

Forlag: Mellemfolkeligt Samvirke

Som udgangspunkt for debatten om elevernes muligheder for at få medindflydelse på eget liv og lade sig involvere i demokratiske processer indledes dette nyeste nummer af "ZAPP" med unges beretninger fra tre forskellige lande, hvor demokratiet har særdeles trange kår. De tre beretninger suppleres med en række udsagn og konkrete oplysninger om landene. I den korte og nyttige lærervejledning leveres fire direkte elevrettede og aktive kopisider, der behandler emner som elevforudsætninger, faglig fordybelse i hæftets indhold, landebeskrivelser, relationer til danske forhold og debatindlæg.

Magasinets meget varierede layout stiller store krav til læserens overbliksevner set i forhold til at bruge en traditionel lærebog, og det kan umiddelbart nemt blive til blot en hurtig skimning. Men indholdsfortegnelsen og en tydelig opdeling i henholdsvis beretninger, fakta og debat gør med en god lærerstyring teksterne til et fremragende og elevmotiverende middel for at få debatten sat i gang. Afhængigt af hvilket fag temaet inddrages i, kan der suppleres med andre og mere dybtgående materialer.

Nøjere indhold kan ses på hjemmesiden, hvor lærervejledningen også kan nedhentes i pdf-format. "ZAPP" har udviklet sig gennem årene, og med støtte fra Danida har det været muligt fortsat at udgive særdeles relevante temanumre. Brug det - støt det.