Bærbare kl@sser

Tre klasser i Viborg Amt får opgaver udleveret og rettet via computeren

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre skoleklasser i Viborg Amt er med i et projekt om bærbare computere, som Programdatateket i Skive har sat i gang. Programdatateket har stillet fire bærbare computere, en printer og en radiosender til rådighed. Desuden har lærerne været på kursus.

'Det giver mere ro i klassen, at man ikke behøver at forlade klassen for at komme til computerne. Børnene kan arbejde i mindre grupper og lade computerne cirkulere rundt', siger Hanne Stadsholt, der har en 7. klasse på Hillerslev Skole ved Thisted.

'De bliver bedre til at bruge computer og internet, fordi de bruger det så meget nu', siger Pernille Egekjær, der har 5. klasse på Oddense Skole på Salling.

Den tredje skole i forsøget er Vestre Skole i Viborg, hvor en 8. klasse er med.

Projektet har kørt siden efterårsferien, så lærerne har fået erfaringer med elevernes brug af de bærbare computere og med internetportalen HVAL (se boks).

'Det er godt at kunne flytte rundt i klassen med computeren, i stedet for at den bare står et sted', mener David fra 5. klasse på Oddense Skole.

Klassen har brugt de bærbare computere i dansk, engelsk og lidt i historie.

Klasserne føler sig privilegerede, fordi computerne er klassens og derfor ikke skal deles med andre.

I Oddense får 5. klasse tit besøg af andre elever, der gerne vil låne de bærbare computere.

'De får kun lov, når vi ikke selv skal bruge dem', slår eleverne fast.

I Hillerslev har elever og lærere brugt de fleste af HVAL's muligheder. De bærbare er også blevet flittigt brugt af eleverne i frikvartererne. Derfor har Hanne Stadsholt udarbejdet en liste, hvor der står, hvem der har de bærbare i frikvartererne, så går det på tur på den måde.

'Til at begynde med var det selvfølgelig især drengene, der sad med dem, men sådan er det ikke længere', siger Hanne Stadsholt.

'Vi har arbejdet med 'Anna Franks Dagbog', hvor eleverne kun brugte computerne, der var ikke et stykke papir i brug dengang, så det kan godt lade sig gøre kun at arbejde elektronisk. Med logbogen kan jeg også hurtigt gå ind og hjælpe, og jeg kan se, hvilken respons de andre lærere har givet de enkelte elever, så vi alle hele tiden er up to date med, hvad der er foregået i klassen, også i de timer hvor vi ikke selv har været der'.

PowerPoint-præsentationer

7. klasse på Hillerslev Skole skal på en overbygningsskole næste år.

'Porteføljen kan være med til at vise deres nye lærere, hvad de har beskæftiget sig med tidligere. Vi har brugt porteføljen til at lave nogle PowerPoint-præsentationer om vores projektarbejde om landbrug. Det gav de bogligt svage elever muligheden for at lave noget virkeligt flot med andre midler end tekst. Jeg bruger også logbogen som oplæg til elevsamtalerne, så vi kan lave en status på, hvor eleven er nu, og hvor skal vedkommende hen', siger Hanne Stadsholt.

'Eleverne har lært meget, og nogle af dem kan mere af det tekniske, end jeg kan, men så kan de hjælpe deres klassekammerater, hvis jeg er optaget af noget andet', siger Pernille Egekjær.- Peter Linderoth Sørensen er freelancejournalist

HVAL

Programdatateket er et samarbejde mellem alle kommunerne i Viborg Amt, der udvikler undervisningsmidler, holder kurser og er sektornetsupport for kommunerne i Viborg Amt.

Programdatateket har udviklet HVAL.dk, Helhed, Viden, Ansvar, Læring. Det er et internetbaseret læringsrum, som elever og lærere kan bruge, når de har fået brugernavn og password.

HVAL indeholder:

Logbogen: Kan bruges i alle undervisningsforløb og fag. Gennem den elektroniske logbog kan læreren følge med i elevernes arbejde og kommentere det. Logbogen kan gøres åben for en eller flere lærere, hvis der er teamsamarbejde. Logbogen kan også gøres offentlig, så for eksempel forældre kan følge børnenes arbejde. Lærernes kommentarer forbliver dog kun åben for elev og lærer.

Billedsamlingen: Eleverne kan lægge billeder ud på nettet med en kort beskrivelse af motivet. På lang sigt er det meningen, at hele Viborg Amt skal fotograferes og lægges ud på nettet. Andre kan så bruge billederne til opgaver.

Porteføljen: Her kan eleverne gemme deres digitale produkter og vise dem frem for andre.

Boganmeldelser: Elevernes egne boganmeldelser, der kan gøres tilgængelige for andre.

Filmanmeldelser: Elevernes egne filmanmeldelser.

Private link: Brugernes personlige internethenvisninger med mulighed for kommentarer.

Offentlige link: Link, som kan bruges af andre inden for et bestemt emne. Alle link er samlet i en mappe, der kan overføres til andre.

Storyline om Spøttrup Borg: Materiale om middelalderborgen, både skriftligt og billedmateriale, som eleverne kan arbejde videre med.

Skive Kunstmuseum: Udvalgte kunstværker fra Skive Museum.

Biohval: natur/teknik-projekt om forskellige biotoper i Viborg Amt.

HVAL er gratis for folkeskoler i Viborg Amt, andre skoler kan abonnere.

6.@

Også andre steder i Danmark foregår der forsøg med bærbare computere i undervisningen. 6.a på Hedelyskolen i Greve går nu under navnet 6.@. Alle i klassen har fået en bærbar computer med trådløs forbindelse til klassens netværk og internettet. Klassen har brugt de bærbare siden begyndelsen af skoleåret.