Der er kommet ro på Matthias

Alle kommer til orde i rundkredsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matthias skal lære at koncentrere sig i timerne. Det er lige nu hans individuelle mål, som er stillet op af lærere, forældre, psykolog og Matthias selv.

I rundkredsen i dag scorer han et 4-tal. Det er det højeste, man kan få. Han får scoren af en anden far i gruppen. For i dag er det de to fædre, der giver eleverne karakterer.

Matthias' klasselærer Tine Bahn er også med. Hun fortæller, at det er gået godt i flere dage. Psykolog Johannes Busk Laursen spørger, hvad det betød for Matthias, at han ikke løb så meget rundt.

»Det var godt. Fordi jeg ikke bliver skældt ud, for så bliver jeg sur«, siger Matthias, der går i 5. klasse.

Tine Bahn refererer, at Matthias har fortalt, at han faktisk var blevet så vant til at blive skældt ud, at han ikke hørte det mere.

»Og det er jo træls«.

Matthias' far Jens Henrik Pedersen ser det som et dejligt fremskridt.

»Jeg tror, både Matthias og Tine er ved at acceptere hinanden. Matthias mærker, at han ikke er det sorte får, og Tine oplever ham nok anderledes«.

Matthias fortæller, at Tine tager mere fat om det, der foregår i klassen.

»I starten tænkte jeg: 'Åhh, shit', men nu tænker jeg, at det er godt, hun har gjort det. Jeg foretager mig mere, og så bliver jeg klogere«.

»Giver det dig noget i din hverdag?« spørger psykologen.

»I min hverdag tænker jeg slet ikke på min skole«, lyder svaret umiddelbart fra Matthias. Men han forklarer også, at når man bliver klogere, kan man få en bedre uddannelse, når man går ud af skolen, så kan man tjene flere penge, blive rig og købe et hus.

Efter runden klapper alle i kredsen af Matthias, der mener, at det har været en god dag. Han understreger det ved at svinge med en let bøjet arm, og alle griner.

Den anden elev i gruppen fortæller, at klassen er blevet et rigtig godt sted at være, efter at de har fået Tine som lærer.

Lærer Henrik Schou spørger, om hun ville give Tine 4, hvis hun skulle score hende.

»Nej, 37«, siger pigen og griner.

hl@dlf.org