Folkeskolens leder:
Fra tålt ophold til inklusion?
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Endelig har en forsker fundet en løsning: Den er ikke bare »send flere penge«. Den er også pædagogisk forsvarlig og tager højde for, at ingen - hverken lærere, forældre eller politikere - synes, at det er optimalt, at elever skal sendes på specialskoler, hvis det kan undgås.
Løsningen hedder hjælp til læreren ude i klassen:
»Det er ikke nok, at en vejleder sidder på et møde og siger, hvordan læreren skal gøre i klassen. Lærere er ikke tryllekunstnere, så hjælpen skal være i klassen«, siger en forsker inde i bladet.
Ja, det koster. Og det er nok ikke realistisk, at det sker i alle timer. Men hvis det kombineres med færre elever i klasserne og tid til, at lærerne kan nå både forberedelse og samarbejde med forældrene, kan det stadig lykkes at gøre folkeskolen til forældres foretrukne valg.
Men det haster, hvis vi stadig skal have en fælles folkeskole.