»I skal blive siddende, og hvis I får brug for hjælp, rækker I fingeren op, for der skal være arbejdsro«, forklarer Maj Johansen (til venstre), der får ros af Caroline Hørmann for at gøre det tydeligt for eleverne, hvad de skal.
»I skal blive siddende, og hvis I får brug for hjælp, rækker I fingeren op, for der skal være arbejdsro«, forklarer Maj Johansen (til venstre), der får ros af Caroline Hørmann for at gøre det tydeligt for eleverne, hvad de skal.

Eksperter: 
Nyborg har fundet en enestående model



Det er oplagt for andre kommuner at lade speciallæreres viden om børn med særlige behov komme almenskolerne til gavn. Men det kræver både økonomi og politisk opbakning.

Publiceret
Lotte Hedegaard-Sørensen
Lotte Hedegaard-Sørensen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolerne tørster efter viden om, hvordan de kan inkludere elever med særlige behov. Samtidig sukker specialskoler over, at deres ekspertise ikke kommer i spil i almenskolerne. Det problem har Nyborg løst med et særligt videncenter med lærere fra kommunens to specialskoler.

»Det er ikke særligt udbredt at inddrage speciallærere som rådgivere i almenskolen, og derfor er videncentret i Nyborg enestående. Lærerne har brug for vejledning inden for især adfærd, kontakt og trivsel (AKT). Det kan vi se på gruppen af elever, som forstyrrer undervisningen i almenskolen. Derfor er det oplagt for andre kommuner at kopiere Nyborg«, siger professor i specialpædagogik Niels Egelund.

Politisk opbakning er afgørende, hvis man vil have succes med et korps af speciallærere til at bistå almenskolerne, mener lektor i specialpædagogik Lotte Hedegaard-Sørensen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, DPU. Hun forsker i, hvad specialskoler kan bidrage med i almenskolen.

Ifølge Niels Egelund har folkeskolerne først og fremmest brug for rådgivning fra heldagsskoler, fordi lærerne er udfordret af elever med problemer med adfærd, kontakt og trivsel. Men lærere med meget fagspecifik viden om autisme kan også være konsulenter, mener Lotte Hedegaard-Sørensen.

»De kender både til individet og til, hvordan man kan undervise eleverne på en god måde. Den udfordring står almenlærere også med«, siger hun.

Powered by Labrador CMS