Et stykke Danmarkshistorie lukker ned

Den store centralskole på landet skrumpede til en af de mindste i kommunen, og nu bliver den lukket. Lærerne var glade for deres arbejdsplads, men ser nu frem mod nye muligheder på en større skole. Kun journalisten er sentimental.

Publiceret Senest opdateret
»Det kan man godt kalde en udfordring. Men vemodige er vi ikke. Vi ser positivt på fremtiden«, siger tillidsrepræsentant Mogens Kruse Hansen.
Skoleleder Niels Hornstrup: »Men vi flytter godt nok fra et murermesterhus til elementbyggeri«.
»Så skulle vi vente på, at de besluttede sig. Det var ligesom at være til salg for højestbydende«, siger lærer Marie Bæktoft.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En trelænget murstensbygning med skolegård, vandpost og en flagstang i midten. Med udkig over marker, en hvidkalket kirke og sommerblå himmel. Voldsomt stor og fyldt til bristepunktet med elever og lærere. Sådan husker denne skribent Toreby Centralskole på Lolland fra sin første dag i 4. klasse. Nu skal skolen lukke. Det føles lidt vemodigt. Men lærerne er ikke sentimentale.

»Vi har da været sådan lidt galgenhumoristiske. Mange har også været urolige, for der var ingen jobgaranti. Men ingen af lærerne blev fyret, og nu er vi i gang med at planlægge det nye skoleår med nye kolleger, en ny chef og på en ny skole. Det kan man godt kalde en udfordring. Men vemodige er vi ikke. Vi ser positivt på fremtiden«, siger Mogens Kruse Hansen, som er tillidsrepræsentant for den godt halve snes lærere på skolen.

Udefra ligner det hele sig selv. Men skinnet bedrager, opdager man hurtigt.

Indenfor er alt, undtagen vandkummerne på gangen, skiftet ud, og bag murstensbygningerne ses en stor naturlegeplads.

Der er også kommet et stort lærerværelse. På den tidligere tre-sporsskole er der nu rigtig god plads til de 165 elever og godt en halv snes lærere.

»Se lige denne artikel«, smågriner en lærer, som kommer ind på lærerværelset. Han viser sine kolleger en avisartikel med en undersøgelse, som dokumenterer, at små skoler er bedst for eleverne - helt modsat den argumentation, som har været brugt for at nedlægge blandt andet Toreby Skole.

Kollegerne ryster på hovedet og snakker videre.

Et hårdt år

I kommunen er i alt 19 skoler sammenlagt til 14. Hele processen har taget omkring et år.

»Det har da været et hårdt år. Vi var godt klar over, at vi efterhånden var en af de mindste skoler. Men vi har altid haft massiv opbakning. Da vi havde jubilæum for nogle år siden, kom der 700 mennesker, og vi måtte leje hallen her ved siden af. Eleverne samlede tusind underskrifter i forbindelse med beslutningen om at lukke skolen og gik i demonstration inde i Nykøbing«, fortæller han og kan ikke undgå at se lidt stolt ud.

Men da beslutningen først var taget i efteråret, var der ikke mere diskussion, fortæller han.

»Vi besluttede at se fremad - og det har vi gjort«, fortæller tillidsrepræsentanten, som selv har været lærer på skolen i 30 år.

Man kender ballademagerne

Marie Bæktoft er 25 år og næsten nyuddannet lærer. Jobbet på Toreby Skole er hendes første faste job, og hun er lidt ærgerlig over at skulle væk igen.

»Egentlig var jeg bange for, at det ville være lidt kedeligt på en lille skole, men det er en fordel at kende alle de store ballademagere i skolegården, og fagligt står vi bestemt heller ikke tilbage. Men selvfølgelig får vi flere muligheder, når der er flere spor«, siger hun.

For hende har det seneste år været usikkert:

»Jeg blev ansat for et år siden, og samtidig begyndte snakken om, at vi skulle lukke. Det var ikke så slemt før jul. Men efter jul fik lederne deres nye placering. Vi skulle også fortælle om vores ønsker og havde en samtale med lederne. Så skulle vi vente på, at de besluttede sig. Det var ligesom at være til salg for højestbydende. Det var jo en kæmpekabale, de skulle have til at gå op«, fortæller hun.

Heldigvis fik hun sit ønske opfyldt og kom med til den nye skole.

Ind i en dødsspiral

Oppe ad trappen sidder Niels Hornstrup. Foran hans skrivebord står en kæmpestor plastiksæk med karameller. De er til sidste skoledag:

»Ja, de mente, at ingen ville forgribe sig på dem, hvis de blev anbragt her. Det er et spørgsmål om tillid«, smiler han. Han har været på skolen i 37 år. Først som lærer, siden som leder. Nu skal han være viceskoleinspektør på den nye sammenlagte skole.

»Det er jeg godt tilfreds med, for det betyder meget for mig at have hjertet med, og jeg har selv søgt om at komme med til det nye. Men vi flytter godt nok fra et murermesterhus til elementbyggeri«, siger han tørt med en hentydning til forskellen på den nye skole og Toreby.

»Vi ville jo hellere være fortsat. Men vi er jo også sårbare, fordi vi er så få, og vi mangler linjefagsuddannede lærere til flere af de små fag. Så vores følelser har været delte. Der sker også noget med en skole, som får at vide, at den skal lukke. Den kommer ind i en slags dødsspiral, fordi forældrene begynder at overveje, om de skal skrive deres børn ind«, siger skolelederen. Men han understreger, at ingen lærere har sagt op, og at der ikke har været sygefravær.

»Alle har givet hinanden håndslag på, at de ville være med til at lukke skolen på en god måde«, siger han.

En fornuftig proces

Kredsformand for Lolland-Falsters Lærerforening, Henrik Hansen, fortæller, at der i alt er afskediget omkring ti lærere ud af 500 i hele kommunen, men at flere allerede er genansat. Kredsen er tilfreds med processen.

»Det har været en meget grundig proces, hvor vi har været med hele vejen, og der er blevet taget hensyn til vores synspunkter. Vi har haft tid og mulighed for at forhandle fratrædelsesordninger. I alt er der tale om 40 lærerflytninger, heraf to tredjedele frivillige. Alt i alt synes vi, det har været en fornuftig proces«, siger Henrik Hansen.

Han er også glad for, at nogle af de sparede midler kommer tilbage til skolerne.

Tolærerordninger i de små klasser

Kommunen har valgt at sende ti af de sparede 34,4 millioner kroner retur til skolevæsenet, oplyser Hans Christiansen, som er faglig koordinator for pædagogisk udvikling i uddannelsesafdelingen i Guldborgsund Kommune.

»Der skulle ske et kvalitetsløft. Det oprindelige sparemål var på 24 millioner. Derfor valgte politikerne at sende godt ti millioner retur til skolerne, da sammenlægningerne medførte besparelser på godt 34 millioner«, fortæller han.

Der bliver tale om tolærerordninger i næsten alle timer i dansk og matematik i 1. og 2. klasse. Desuden får hver klasse tildelt en valgfri lektion om ugen. Den nye skolestruktur træder i kraft efter sommerferien.