Uddannelse som slagvare

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen omtalte i sidste uge et aggressivt reklamemateriale, 'Vejen til personlig udvikling', der skal lokke unge ind på handelsskolerne.

Under overskriften 'Headhunterne' giver BT's lederskribent den 7. marts materialet et ordenligt hak i tuden.

'Nu har man i så mange år gået rundt og snakket om uddannelses-'tilbud.' Så en skønne dag måtte det jo komme - uddannelsespladser som slagvare.

Til lykke til Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund i Danmark. Til lykke til Dansk Arbejdsgiverforening. I har langt om længe fundet den melodi, der kan give ikke bare dansk erhvervsliv, men hele verdenshandelen unge, friske topfolk på stribe.

Hvad siger I til at give et nap med ved andre uddannelsesinstitutioner, når handelshøjskolerne inden længe er stopfulde?

Hvad med det teologiske fakultet for eksempel. Det kunne sikkert godt trænge til en image-løftning: Vær med, hvor det sker. Hver gang og altid. Barnedåb, konfirmation, bryllup og begravelse - de uforglemmelige skarpe hjørner i enhver families tilværelse - du er kvinden eller manden i centrum, der siger lige præcis det, der skal siges', skriver BT på lederplads.