Gymnasiet er forældet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Centralistisk styring af gymnasiet blokerer for reformer. Igangværende omstilling drukner i bureaukrati, og den danske uddannelsessektor er ved at koble sig af den internationale udvikling, skriver Ugebrevet Mandag Morgen den 3. marts.

Det er en række centralt placerede rektorer og lærere i gymnasiet, der er ude med kniven. Og de stiller krav om en modernisering af gymnasieskolen, som skal afskaffe en stærk centralistisk styring af Danmarks største ungdomsuddannelse.

Kritikerne mener, at styrelsesforholdene på gymnasierne er forældede, og at de holder gymnasiet fast i en fortidig struktur.

I visse anliggender refererer den enkelte gymnasielærer direkte til Undervisningsministeriet - uden om rektor. Det undergraver mulighederne for målrettet lederskab, og det er tvingende nødvendigt, mener kritikerne. De nuværende styringsforhold gør, at ansvaret for omstilling har tendens til at lande mellem to stole - en amtslig og en ministeriel. Amterne har ansvaret for drift og organisation, og ministeriet har ansvaret for eksamenskrav og for indholdet i undervisningen.

Gymnasiets pensumræs stiller sig i vejen for faglig fordybelse, og eksamensformerne hindrer udbredelse af nye undervisningsmetoder og inddragelse af ny teknologi.

Powered by Labrador CMS