På e-mail med virksomheden

Dansk Industri og skoler er enige om, at det er en god ide at begynde et virksomhedsbesøg i cyberspace

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Philip Mahler taler med glød i stemmen, når han fortæller om sin klasses besøg hos Lucent Technologies Denmark i Brøndby. Det var imponerende at se, hvordan man fremstiller optiske fibre, og det hele blev vedkommende, fordi klassen på forhånd vidste en del om virksomheden og syntes, at de kendte flere af de ansatte.

Uddannelsescenteret Nygård i Brøndby Kommune, hvor Philip går i 10. klasse, har deltaget i en ny form for virksomhedsbesøg arrangeret af Dansk Industri i Storkøbenhavn i samarbejde med Brøndby og Rødovre Kommuner. Erfaringerne er så gode, at man vil anbefale dem til skoler og virksomheder i hele landet.

Det nye består i, at eleverne bruger Internettet som et aktivt redskab til at lære virksomheden at kende. De arbejder over en seks uger lang periode med virksomhedens hjemmeside og korresponderer med udvalgte medarbejdere, så de kan få svar på spørgsmål af enhver art, før de kommer på besøg.

Philip Mahler fik via e-mail vigtige oplysninger om, hvad Lucent Technologies fremstiller, og hvordan de ansatte holder frokostpause.

'Det er en rigtig god ide at skaffe sig viden på den måde i stedet for at skulle læse en masse kedelige papirer. Jeg fik svar, der var to sider lange. Det gav en masse', siger han.

Skolevejleder på uddannelsescenteret Annette Holtermann hører ikke til de mest IT-begejstrede. Alligevel synes hun, at modellen er god.

'Det er en fin måde at forbedre det traditionelle virksomhedsbesøg på. Eleverne synes, det er spændende at bruge Nettet, og de får deres viden om virksomheden drypvis. På den måde bliver de mere modne til besøget', siger hun.

Fleksibel måde

Også skolevejleder Tage Larsen, Lindelundskolen i Brøndby, går ind for modellen.

'Det vigtigste er stadig selve virksomhedsbesøget, men den nye model er en positiv og fleksibel måde at skaffe sig viden på. Elever og virksomhed lærer hinanden at kende, eleverne finder ud af, hvordan man skal kommunikere i erhvervslivet, og når de kommer på virksomheden, er de mere interesserede', siger han.

Miljøchef Hanne Bertelsen, Lucent Technologies Denmark, er enig, men hun har en indvending.

'Elever i 10. klasse har så mange projekter i forvejen, at de ikke kan koncentrere sig om et mere, og det kan faktisk være vanskeligt for lærerne at finde plads til et forløb', siger hun.

I 1999 så den nye model dagens lys via et pilotprojekt, der involverede fire skoler og virksomheder. I år er den blevet gentaget med 11 skoler og virksomheder. Dansk Industri Storkøbenhavn har derfor grundlaget i orden, når man anbefaler andre at bruge Internettet i forbindelse med virksomhedsbesøg.

'Eleverne opkvalificerer sig', siger informationskonsulent Anette Kofoed Echwald. 'Og da e-mail er et fleksibelt kommunikationsmiddel, kan medarbejderne uforstyrret passe deres gøremål, selvom de skal svare på nogle spørgsmål. Virksomhederne melder desuden tilbage, at eleverne generelt spørger om noget relevant'.

Virksomhedsbesøg i cyberspace har vist sig at give en uventet gevinst.

Flere virksomheder har således fået relevante brugerkommentarer fra eleverne til deres hjemmesider. Nogle klasser har for eksempel gjort opmærksom på, at en del af hjemmesiden bør indrettes, så den henvender sig til skoleelever og andre, der ikke ved en masse om virksomheden i forvejen, og den ide er blevet positivt modtaget.-Jan Kaare er freelancejournalist

Eleverne synes, det er spændende at bruge Nettet, og de får deres viden om virksomheden drypvis. På den måde bliver de mere modne til besøget