UCC vil udvikle den understøttende undervisning i folkeskolen, fortæller dekan Tove Hvid

UCC vil sætte særligt fokus på folkeskolereformen

Professionshøjskolerne har netop underskrevet udviklingskontrakter for de næste tre år. På UCC i København er et af de tre selvvalgte mål understøttelse af folkeskolereformen.

Publiceret
Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen og formand for UCC's bestyrelse Carsten Koch underskrev UCC's udviklingskontrakt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udviklingskontrakterne, som gælder de kommende tre år, indeholder otte mål - tre fælles, pligtige mål, og tre selvvalgte. Og for Professionshøjskolen UCC i København, Nordsjælland og på Bornholm er folkeskolereformen så vigtig, at den er blevet et af professionshøjskolens tre mål. Årsagen er ifølge dekan Tove Hvid Persson, at UCC overvejende er en pædagogisk professionshøjskoler med store lærer- og pædagoguddannelsessteder.

Læreruddannelsen forpligter sig til at øge kvaliteten

Det handler om at udvikle en ny praksisforståelse i undervisningen både i efteruddannelse for de lærere og pædagoger, der allerede arbejder ude i kommunerne - og om grunduddannelsen.

"Vi vil gerne være en væsentlig aktør omkring folkeskolereformen, blandt andet, fordi det er vigtigt, at vores undervisere er ude i og med i udviklingsprojekter ude i skolen, samtidig med at vi udvikler fagene i læreruddannelsen", siger hun og peger på, at underviserne blandt andet arbejder på at udvikle didaktiske forløb, som handler om at få bevægelse ind i fagene.

Professionshøjskolen har allerede arbejdet meget med samarbejdet mellem lærere og pædagoger i skolen via samarbejde mellem de to grunduddannelser, og her sætter man nu fokus på det helt nye element i skolen, den understøttende undervisning.

"Vi har en ambition om at udvikle en understøttende undervisning, så det ikke bliver noget sideløbende på skemaet, men faktisk understøtter den øvrige undervisning", siger hun og tilføjer, at Rom ikke blev bygget på én dag. "Det tager tid!"

Studerende: Positivt med fokus på reformen

De studerendes formand Bob Bohlbro er generelt ikke meget imponeret over effekten af de tidligere udviklingskontrakter. Men han ser det som meget positivt, at UCC sætter fokus på folkeskolereformen.

"Jeg tror, UCC havde valgt at gøre det uanset om de havde skulle lave en udviklingskontrakt. Men jeg er da glad for, at UCC gerne vil sætte et stærkt fokus på skolereformen. Netop fordi de har pædagog- og lærerstuderende i stort tal, og det er to professioner, der mødes i skolereformen". 

Læs mere

Læs UCC's udviklingskontrakt her