Forældre er blevet mere tilfredse med folkeskolen

Forældrenes utilfredshed med skoledagens længde er faldet fra 43 procent sidste år til 26 procent i år i en årlig undersøgelse, som foreningen Skole og Forældre gennemfører.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Også forældrenes samlede tilfredshed med deres børns skolegang i folkeskolen er blevet bedre, og andelen af forældre, der er utilfredse eller meget utilfredse med deres barns skolegang, er faldet fra 18 procent sidste år til 14 procent i år.

"Det tyder på, at der er ved at komme mere ro på folkeskolen, og at forældrenes oplevelse af skolen og skolens medarbejdere er blevet mere positiv", siger næstformand i Skole og Forældre Cecilie Harrits i en pressemeddelelse.

Et bekymringspunkt er dog, at mange forældre, særligt i København, overvejer at flytte deres barn til en anden skole.  53 procent af de københavnske folkeskoleforældre har inden for det sidste år overvejet at flytte deres barn til en anden skole, selvom familien ikke selv skal flytte. For resten af landet er tallet 43 procent.

Forældre vælger friskoler ud fra ry - og folkeskoler ud fra afstand 

"43 procent er allerede et højt tal. 53 procent er bekymrende højt, for forældre flytter ikke deres børn uden en grund. I de kommuner, hvor mange elever forsvinder i løbet af skoletiden, opfordrer vi til, at kommunen og de enkelte skoler undersøger, hvad der ligger bag. Det kan man kun finde ud af ved at spørge forældrene", siger Cecilie Harrits.

I undersøgelsen nævner forældrene et lavt fagligt niveau, uro i klassen, dårlig elevtrivsel eller klassesammenlægninger som årsager til, at de overvejer andre skoler til deres børn. 

"Folkeskolen er generelt god til at få fat i eleverne fra begyndelsen, også i København. Desværre er der en del elever, der forsvinder i løbet af skoletiden i nogle kommuner. Forældrene er en afgørende kilde til viden, hvis folkeskolerne skal blive bedre til at beholde eleverne. Det er vigtigt, at kommunen i samarbejde med skolerne og skolebestyrelserne får mere viden og handler på den viden, de får", siger Cecilie Harrits.

Uddannelsesniveau er ikke det vigtigste for forældres skolevalg 

 

Powered by Labrador CMS