»Jo mere forskningsinformerede lærerne er, jo bedre kan de differentiere undervisningen«, mener professor Jens Rasmussen.
»Jo mere forskningsinformerede lærerne er, jo bedre kan de differentiere undervisningen«, mener professor Jens Rasmussen.

Uddannelsesforskning kan gøre skolen bedre

Forskning i, hvad der virker i undervisningen, kan styrke lærernes anseelse og selvværd, mener professor Jens Rasmussen.

Publiceret

Værdikamp 


I foråret langede pædagogisk filosof Thomas Rømer i en blog påfolkeskolen.dk ud efter blandt andre professorerne Per FibækLaursen, Jens Rasmussen og Lars Qvortrup. Han beskyldte dem for atundergrave vigtige værdier i folkeskolen og gå ind for, at elevernebare skal gøres parate til at klare sig i konkurrencesamfundet. Ien række artikler taler Folkeskolen med nogle af hovedpersonerne ogfår deres bud på, om der foregår en værdikamp - og hvad den i givetfald handler om. Dette er det sidste interview i serien. Detidligere artikler er »To menneskesyn tørner sammen« med Jens ErikKristensen (Folkeskolen nummer 16), »Den fagligt myndige lærer« medLars Qvortrup (Folkeskolen nummer 17) og »Dannelse ellerkompetence? - en pseudo-diskussion« med Per Fibæk Laursen(Folkeskolen nummer 18). Artiklerne og debatten om dem kan ogsålæses på folkeskolen.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så snart vi har fået os bænket, smider jeg hovedspørgsmålet tværs over bordet:

Er der i dag to skolesyn, som konkurrerer om magten i Danmark?

»Rolig nu«, svarer professoren. »Lad os skille det ad og kikke nærmere på det. Stille og roligt. To typer af modsætninger er i spil«.

Powered by Labrador CMS