Folkeskolens leder:

Slå ørerne ud!

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen tilbage til et nyt år i folkeskolens tjeneste. Velkommen til sommerbrune kolleger, snak om ferier og bøger. Fine rene klasselokaler og glade hoppende børn.

Et frisk skoleår. Men nedenunder har ingen glemt foråret og lockouten og regeringsindgrebet - overgrebet - som dikterede nye betingelser for lærernes arbejdsliv. Og oveni lige en folkeskolereform. Hvad det hele konkret kommer til at betyde, ved vi ikke. Men spørgsmålene begynder at dukke op, mens sommeren fortsat smiler derude.

Det kunne man også høre spæde pip om på undervisningsminister Christine Antorinis årlige Sorø-møde. Temaet var ledelse.

Skolelederne skal ud af kontorerne

Dorte Lange, næstformand i DLF, spurgte, hvad det mere konkret er, der skal forandres. Bob Bolbro, formand for Lærerstuderendes Landskreds, spurgte, hvad lærerne skulle gøre, hvis de ikke kunne få tid til alt det nye. Og Sofie Dich Hermann, nybagt vinder af Politikens Undervisningspris, bad i al stilfærdighed lederne om at vise lærerne et billede af, hvordan deres hverdag kunne komme til at se ud, og acceptere, at det med tid altså er et emne.

De mange ledere på Sorø-mødet snakkede sig frem til 11 udfordringer (som problemer jo er omdøbt til). Blandt andet at sikre enighed om, at det er nødvendigt med forandringer og at få medarbejdernes opbakning.

Her er det, at man får lyst til at give et råd, inden reformimplementeringsplanerne bliver rullet ud.

Min mor plejede at sige, at der er en grund til, at man er udstyret med to ører og en mund.

Kære ledere - fra minister til menig skoleleder - start med at lade være med at blive irriteret over alle disse lærere, som gerne vil have svar - og indflydelse - på, hvordan deres hverdag skal hænge sammen.

Slå i stedet ørerne ud. Lyt rigtig godt efter, hvilke overvejelser der ligger under spørgsmålene. Få input og lav så en plan i fællesskab. God aktiv lytning i det nye år!