Da SFI i november sidste år udkom med en rapport, der beskrev elevernes oplevelse af deres skoledag, var det ikke nævnt noget sted, at eleverne rent faktisk var blevet spurgt, hvad de mente om skoledagens længde.
Da SFI i november sidste år udkom med en rapport, der beskrev elevernes oplevelse af deres skoledag, var det ikke nævnt noget sted, at eleverne rent faktisk var blevet spurgt, hvad de mente om skoledagens længde.

Forsker: »Giftigt for demokratiet«

Den viden, som vi som samfund producerer, bør komme offentligheden og ikke kun politikerne og myndighederne til gode, mener seniorforsker, der oplever politisk pres på forskningen.

Publiceret

Mørklagte skoledage

Da folkeskolereformen trådte i kraft i august 2014, fik danskeelever de længste skoledage i OECD. Men hvordan oplever eleverneskoledagens længde? Det spørgsmål har over 16.000 elever alleredesvaret på, men i første omgang fik deres svar ikke lov til at prægeden offentlige debat om skolen. Nu frigives svarene af Ministerietfor Børn, Undervisning og Ligestilling.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Mørkelygten« er et centralt begreb, hvis man vil forstå, hvordan viden bliver brugt som magt i videnssamfundet.

Journalist Jesper Tynell kanoniserede med bogen »Mørkelygten« begrebet. Udtrykket er hentet i embedsmandssproget - og når mørkelygten findes frem, er det for at belyse noget på en måde, så det reelt bliver dunkelt. Folketinget og offentligheden bliver forblændet med en version af virkeligheden, der postulerer at være hele billedet, men i virkeligheden mørklægges det, som man ikke vil have spot på.

Powered by Labrador CMS