76 procent af eleverne synes, at skoledagen er for lang.

Tre ud af fire elever synes skoledagen er for lang

Eleverne har talt – forkort skoledagen siger Enhedslisten.

Publiceret Senest opdateret

dataindsamlingen viser

67 % af eleverne i 5. klasse mener, at skoledagene er lidt forlange eller alt for lange
83 % af eleverne i 7. klasse mener, at skoledagene er lidt forlange eller alt for lange

78 % af eleverne i 9. klasse mener, at skoledagene er lidt forlange eller alt for lange
Samlet set mener 76% af eleverne altså at skoledagene er lidt forlange eller alt for lange.
Flertallet af disse mener dog, at skoledagene er "lidt forlange". 

73 % af pigerne mener, at skoledagene er lidt for lange elleralt for lange
79 % af drengene mener, skoledagene er lidt for lange elleralt for lange
76 % af de etnisk danske adspurgte mener, skoledagene er lidtfor lange eller alt for lange
71 % af de adspurgte med anden etnicitet enddansk mener, skoledagene er lidt for lange eller alt forlange

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

76 procent af folkeskolens elever synes, skoledagen er for lang. Det viser et notat, som SFI har udarbejdet for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Besvarelsen er en del af den undersøgelse af elevernes oplevelse af skoledagens længde, som Undervisningsministeriet har sat i gang - og som SFI blev hyret til at beskrive i en rapport. Men informationen var ikke med i den oprindelige rapport - først efter, at fagbladet Folkeskolen kunne dokumentere, at elevernes svar fandtes, er det nu fremkommet til offentligheden.

Elevernes oplevelse af skoledagens længde mørklægges

Enhedslistens folkeskoleordfører, Jakob Sølvhøj, mener, at både tallene og forsøget på at mørkelægge dem vidner om, at folkeskolereformen er i dyb krise.

"Det er fuldstændig uhørt, at vi har skulle trække oplysningerne om elevernes besvarelser ud af ministeriet, men jeg kan da godt forstå, at der har været stor ulyst til at få offentliggjort den store utilfredshed med de lange skoledage, der helt åbenlyst er blandt landets skoleelever", udtaler Jakob Sølvhøj i en pressemeddelelse.

(Opdateret kl. 10:20)

Da folkeskolen.dk kommer i kontakt med Jakob Sølvhøj uddyber han med følgende kommentar.

"Det vidner om en fuldstændig umulig måde at håndtere reformenarbejdet på fra ministeriets side, at man forsøger at undgå, at tallet kommer frem, når man kan læse et så klart signal fra elevernes side. Det er fuldstændig uhørt", lyder fra ham.

"Det vidner om, at al den snak, der har været om, det godt kunne være, at lærerne var utilfredse, men eleverne var i hvert fald glade. Det viser sig nu, at det er der ikke noget som helst hold i. Nu har vi et helt tydeligt billede af, at lærere, forældre og eleverne synes, at skoledagen er alt for lang".

Han fortsætter:

"For et par måneder siden viste en undersøgelse udarbejdet af Skole og forældre, at 52 % af forældrene er utilfredse med de lange skoledage, og nu har vi altså dokumentation for, at elevernes utilfredshed med skoledagens længde er endnu større. Nu må det da være helt slut med påstande om, at det alene er blandt lærerne og i Danmarks Lærerforening, der er utilfredshed med folkeskolereformen", siger han. han mener, at forligspartierne må lytte til elevernes stemme.

"Det bliver mere og mere tydeligt, at skolereformen og de lange skoledage har bragt folkeskolen ud på et skråplan. Nu må regeringen, Socialdemokraterne og de andre partier bag reformen lytte til kritikken. Den forsvinder ikke, selv om man holder sig for øjne og ører. Til gengæld risikerer vi, at mange børn forsvinder fra folkeskolen, fordi deres forældre vælger den fra til fordel for de private skoler. Opgiv nu de lange skoledage. Giv indflydelsen på egen arbejdstid tilbage til lærerne, og gå i dialog med alle folketingets partier om ændringer af reformen", siger Jakob Sølvhøj.

Folkeskolen er på vej med flere artikler om emnet.