Lærerne er opbragte

Der har været gang i møderne i de faglige klubber rundt om på skolerne siden stormødet i Odense forrige mandag. Langt de fleste lærere er oprørte over forliget om folkeskolen, lyder det fra en række kredsformænd.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kjeld Carlsen, Bornholms Lærerforening:

»På en af vores skoler slutter lærerne en emneuge af med at tage en T-shirt på, hvorpå der står, at det måske er sidste gang, de kan undervise på den måde. De er utilfredse med, at folkeskolen kun skal handle om at få eleverne videre i uddannelsessystemet«.

Poul Erik Madsen, Lærerkredsen for Køge og Vallø:

»Folk er opbragte over, at alt skal måles og vejes, og de synes, elevplanerne fører til en masse arbejde til ingen verdens nytte. Lærerne planlægger og evaluerer i forvejen og opfatter en standardiseret og statskontrolleret evaluering som pligtarbejde. Det kommer der ikke noget positivt ud af«.

Bjørn Hansen, Holbæk Lærerkreds:

»Lærerne har stor forståelse for, at vi skal have en fagligt bedre skole. Men de ser faglighed mere bredt end regeringen og er oprørte over, at politikerne vil ændre formålet så meget, at det ikke dækker de sociale kompetencer. Lærerne vil være nødt til at målrette undervisningen, så eleverne klarer sig godt i testene. Ellers får de forældrene på nakken«.

Ulrik Nielsen, Tønder Lærerkreds:

»Alle er fortørnede over udspillet. De kan blandt andet ikke se formålet med den måde, testresultaterne skal bruges på, og de frygter, resultaterne ender med at blive offentliggjort. De kan heller ikke se meningen med, at de skal skrive en drejebog over hver elev. Forældrene får i forvejen informationer om, hvordan deres børn arter sig fagligt og socialt. Der er ingen grund til at lave en logbog, som følger eleverne resten af deres skolegang«.

Inge Pedersen, Jammerbugtens Lærerkreds:

»Stemningen er nøjagtig som i Odense: Lærerne synes, at forliget begrænser deres mulighed for selv at planlægge undervisningen. Godt nok vil testene gøre det vældig nemt at være lærer, men ingen har valgt uddannelsen for at få et let job. Det fylder også meget, at regeringen ikke vil lytte, men kører forliget hen over hovedet på lærerne«.

Gordon Ørskov Madsen, Århus Lærerforening:

»Lærerne opponerer mest imod den centrale styring og den deraf afledte mistillid. De bryder sig heller ikke om, at forliget er indgået, uden at de forskellige parter omkring folkeskolen er taget med på råd. Lærerne ønsker en bred forståelse af, hvad faglighed er, og det mener vi også, langt de fleste forældre gør. Derfor vil lærerne tage forliget op med deres skolebestyrelser, og fra kredsens side vil vi blandt andet arrangere medlemsmøder om forliget sammen med fagforeninger under LO. Deres medlemmer er jo også forældre«.