Det er begrænset, hvad man kan bruge derhjemme, siger to Christian Svenstrup og Eva Juhl, Skov, Nordagerskolen som besøger Bett-messen

Virtual reality er over alt

De sjove briller og mærkelige billeder fylder meget på årets messe om it i undervisning, Bett i London. Men to fynske lærere holder benene på jorden.

Publiceret Senest opdateret
Der kommer stadig mange smil til robotterne på årets Bett-messe
Alle ville prøve Virtual reality på Bett-messen i London.
Google Expeditions har lavet en VR-film med chimpanser og Jane Godall.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle de store it-virksomheder er til stede på messen, og mange af dem har udviklet både VR-briller og kameraer.

Der er lange køer til oplæg og stande på den store messe , når det handler om Virtual reality. Man kan afprøve Virtual reality-briller og høre oplæg om, hvad det kan bruges til i undervisningen.

Nogle skoler i Danmark er også begyndt at bruge teknologien. Blandt andet i Ringe på Fyn:

"Vi købte fem briller for et år siden og er så småt begyndt at bruge dem. Men det skal jo give mening, at det netop er virtual reality, der giver den gode undervisning her", siger Christian Svenstrup fra Nordagerskolen i Ringe, som sammen med sin kollega og sin skoleleder besøger messen.

På mandag starter skolen et forsøg, hvor en modtageklasse med VR-briller på skal bygge et hus med centicubes efter en grundplan, mens de bliver dirigeret via et headset. Det giver gode udfordringer - også sproglige - mener lærerne.

Blog:Augmented Reality

Lang vej fra messe til klasse

Eva Juhl Skov er også lærer på Nordagerskolen i Ringe. Hun tænker meget over, hvordan de mange tilbud kan bruges i skolen.

"Vi har et slags værksted på skolen, hvor vi har forskellige it-teknologier, som lærerne kan bruge. De er valgt kritisk ud. Det hele ser så fint ud, når man er på sådan en messe, men det meste af det kan man faktisk ikke bruge", siger Eva Juhl Skov.

"Det har tit en wauw-effekt, når man ser noget nyt, men så når man begynder at tænke over, hvad man kan bruge det til, så viser det sig, at det ikke rigtig kan passe ind i skolen. Det er også ofte sådan, at de store virksomheder har udviklet noget smart, og så begynder de at overveje, hvordan de kan ramme skolemarkedet og presse det ind i undervisningen. Det kan man godt mærke", siger Eva Juhl Skov.

Der er mange lukkede systemer, som er dyre og som ikke giver mening, fordi undervisningen ellers er fuldstændig ligesom den ville være uden teknologien, mener lærerne. For eksempel har de set et sted, hvor eleverne skulle arbejde med at tegne et koordinatsystem med VR-briller på.

Det ville være meget nemmere for eleverne at lære det med papir og blyant, fordi VR ikke tilføjer noget nyt, siger lærerne. Men der er andre ting, de sagtens kan bruge til noget i deres undervisning. Som eksempel nævner de Lego og Googles redskaber, som kan bruges til mange forskellige formål.

Men teknologiske redskaber, der lægger op til én måde at løse opgaver på, har en kort levetid, inden eleverne bliver trætte af det. Jo mere det er en teknologi, som man kan bruge til mange forskellige ting, jo bedre kan vi integrere det i skolen," forklarer de.

De har arbejdet en del med robotter og programmering og understreger, at det er vigtigt at indrette teknologien så simpel som muligt, hvis man vil have alle med. De har også indkøbt en 3D-printer. Den tilføjer noget helt nyt til undervisningen, forklarer de.

For de to Ringe-lærere handler Bett-messen ligeså meget om at netværke med andre og lade sig inspirere som lige at finde en bestemt teknologi.

Video: Google gør danske elever til prøvekaniner

Virtual Reality handler om engagement

Ikke så langt fra de to lærere, i  et lille område af messehallen holder netop en udviklingschef i det store it-firma, Lenovo, Rich Henderson oplæg om, hvad Virtual Reality kan bruges til i skolen. Lenovo har udviklet både briller og et stereokamera, og han spår VR en fremtid som en integreret del af skolen.

Det er dog ikke en mirakel-medicin, understreger han.

"Ny teknologi rulles altid ud på den måde, at der i starten er en masse hype omkring mulighederne. Det fører til, at næsten alle, som så prøver teknologien, bliver skuffet - og derfra kan de reelle muligheder så udforskes stille og roligt", siger han.

"Virtual reality kan skabe den undren, den interesse efter at finde ud af mere, som læreren kan bruge som motivation i sin undervisning" siger han.

Han husker, hvordan han selv voksede op i USA og først efter et ophold i Cambodia begyndte at undre sig over, hvordan verden hang sammen - og fik lyst til at lære mere om det. Den samme oplevelse mener han, at Virtual Reality kan give til elever i skolen.

D-dag og Mount Everest

"Du kan tage dem med til D-dag, bestige Mount Everest eller ind i et molekyle. Du kan stoppe undervejs, fokusere på en detalje, tale om det og gå videre. Oplevelsen giver eleverne et umiddelbart engagement i emnet - og det kan du bygge på i din undervisning. Virtual reality kan ikke erstatte undervisning, men skal måske i højst ti minutter tage eleverne med ind i den verden, som undervisningen handler om", lyder det fra Rich Henderson.

Derfor er det afgørende, at der er godt VR-materiale-film til rådighed, siger han. For eksempel fremhæver han samarbejdet med Google Expeditions, som har omkring 700 film liggende, der kan bruges i undervisningen. Eleverne kan også selv optage små VT-film som led i deres projekter.

"Men man skal ikke se lange film, og man skal ikke købe Virtual reality-sæt til hele skolen. Det er et supplement til undervisningen", siger Lenovo-chefen og støtter dermed uden at vide det de to danske lærere.

Lærere kan lære om teknologi til mennesker med funktionsnedsættelser på nyt kursus