Formand for rådgivningsgruppen for de nationale test, professor Peter Dahler-Larsen, finder gruppens åbenhed om sin interne uenighed 'smuk'.
Formand for rådgivningsgruppen for de nationale test, professor Peter Dahler-Larsen, finder gruppens åbenhed om sin interne uenighed 'smuk'.

Rådgivningsgruppens formand: Vi har lavet en demokratisk strækøvelse

Folkene i rådgivningsgruppen bag anbefalingerne om, hvad der skal ske med de nationale test er enige om meget – men ikke om, hvorvidt testene skal være nationale. Det er smukt, at anbefalingerne præsenterer forskellige synspunkter, siger formanden.

Publiceret

Rådgivningsgruppen

Professor Peter Dahler-Larsen (formand), KøbenhavnsUniversitet Professor Jeppe Bundsgaard, AarhusUniversitet

Professor emeritus Peter Allerup, Aarhus Universitet

Professor emeritus Svend Kreiner, Københavns Universitet

Professor Simon Calmar Andersen, Aarhus Universitet

Professor Lotte Bøgh-Andersen, Aarhus Universitet

Lektor Lena Lindenskov, Aarhus Universitet

Professor Rolf Vegar Olsen, Oslo Universitet

Udviklingschef Niels Rasmus Ziska, Hogrefe PsykologiskForlag

Forældrerepræsentant René Bomholt - erstattet af RasmusEdelberg, Skole og Forældre

Skoleelev Sonja Agerbæk-Pedersen - erstattet af Leanor Dall/Niklas Vistesen, Danske Skoleelever

Skoleleder Thomas Dandanell Nielsen, Nørre Alslev Skole,Guldborgsund Kommune

Lærer Stine Hertz, Skovshoved Skole, Gentofte Kommune

Lærer Signe Tofft, Dyssegaardsskolen, Gentofte Kommune

Direktør Jakob Ryttersgaard, Skoleforvaltningen, AalborgKommune

Lærer og kommunal konsulent Rikke Kjærup, Ballerup Kommune -udtrådt af gruppen i januar 2020. Kirsten Balle, centerchef forUdvikling og Pædagogik i Lyngby-Taarbæk Kommune - udtrådt afgruppen i januar 2020.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det står i vores kommissorium, at vi skal repræsentere forskellige perspektiver, erfaringer og synspunkter. Den opgave har vi løst som en demokratisk strækøvelse og det glæder jeg mig over", siger professor Peter Dahler-Larsen, som har været rådgivningsgruppens formand. "Det har vi endda gjort med et flot kunstnerisk indtryk, synes jeg, for jeg ville ikke selv have forudset at vi kunne komme med så mange ting, vi er enige om. Hvis man ønsker at se konturerne af en ny måde at bruge de nationale test på - et nyt koncept - kan man udmærket finde det blandt de anbefalinger, vi er enige om, mener jeg".

Skal de nationale tests overhovedet være nationale?

Noget af det, alle medlemmer ikke er enige om, er om der overhovedet skal være nationale test. Et flertal mener at det er den bedste måde at teste på, mens en del af gruppens medlemmer argumenterer imod, blandt andet med den indvending, at obligatoriske nationale test let bliver high stakes.

Det betyder at de for eksempel kan blive brugt til at rangliste skoler, og at testen derfor medfører en risiko for at skolerne forfalder til teaching to the test. I visse andre landes skolesystemer, for eksempel det højt besungne finske, testes kun et tilfældigt udvalg af elever, hvilket giver viden om skolesystemets generelle niveau og ikke bruges som pædagogisk redskab. Hvilket binder an til en anden af rapportens anbefalinger, som et flertal - men altså ikke alle - står bag, nemlig at der 'på sigt' skal udvikles på sidestillede testsystemer: Et til pædagogisk brug og et, der kan fungere som styringsredskab.

"Og det er så et en af de få anbefalinger, jeg ikke kan støtte", siger Peter Dahler-Larsen.

"Jeg finder det uhensigtsmæssigt, hvis en elevgruppe skal testes to gange fordi lærere og ledelse skal bruge forskellige resultater og at lærere ved noget som ledelsen ikke ved og omvendt. Men med den model vi har valgt for at fremlægge anbefalingerne, er det fair nok, at der står noget i rapporten, som jeg ikke er enig i".

Læs mere

Anbefalingerne fra rådgivningsgruppen

Powered by Labrador CMS