32 forskere: De nationale test måler 'udmærket'

32 forskere kalder i en kronik i Politiken i dag professorerne Kreiners og Bundsgaaards konklusioner om de nationale tests måleegenskaber "forhastede og i nogle tilfælde helt forkerte".

Publiceret

De står bagkronikken

Simon Calmar Andersen, professor, Institut for Statskundskab,Aarhus Universitet

Dorthe Bleses, professor, Institut for Kommunikation og Kultur,Aarhus Universitet

Anna Piil Damm, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Miriam Gensowski, adjunkt, Økonomisk Institut, KøbenhavnsUniversitet

Mette Gørtz, lektor, Økonomisk Institut, KøbenhavnsUniversitet

Maria Koch Gregersen, ph.d., Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Thorbjørn Sejr Guul, adjunkt, Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Ahmad Hassani, ph.d., Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Eskil Heinesen, forskningsleder, Rockwool Fonden

Jakob Majlund Holm, adjunkt, Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Maria Humlum, lektor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Ulrik Hvidman, adjunkt, Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Anders Højen, lektor, Institut for Kommunikation og Kultur,Aarhus Universitet

Morten Jakobsen, lektor, Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Peter Jensen, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Eva Rye Johansen, ph.d., Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Sarah Yde Junge, ph.d., Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Rasmus Landersø, seniorforsker, Rockwool Fonden

Elena Mattana, adjunkt, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Anne Nandrup, postdoc, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Helena Skyt Nielsen, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Søren Nielsen, ph.d., Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Alexander Paul, adjunkt, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Lars Qvortrup, professor, Danmarks institut for Pædagogik ogUddannelse, Aarhus Universitet

Astrid Würtz Rasmussen, lektor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Michael Rosholm, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Hans Henrik Sievertsen, adjunkt, Departement of Economics,University of Bristol

Marianne Simonsen, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Niels Skipper, lektor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Nina Smith, professor, Institut for Økonomi, AarhusUniversitet

Kim Sønderskov, professor, Institut for Statskundskab, AarhusUniversitet

Morten Hjortskov Larsen, adjunkt, Institut for Statskundskab,Aarhus Universitet

Som læseren sikkert kan tælle, er der 32 forskere bagkronikken, og ikke 31, som Politiken har skrevet. Tilføjet 14/5,14.15. Red.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er en ofte fremført kritik af de nationale tests, at en elev kan tage den samme test to gange uden at få det samme resultat. Dette gælder imidlertid enhver pædagogisk test. Det overrasker næppe nogen, hvis en golfspiller, som spiller den samme bane flere gange, ikke bruger præcis lige mange slag på hver runde", skriver de 32 forskere i kronikken, der er bragt i Politiken i dag. 


 

Læs mere

Politiken.dk: "31 forskere: Drop kritikken af denationale tests"

Se rapporten om nationale test her (ny versionmaj 2019)

Powered by Labrador CMS