Henrik Dahl har intet til overs for undervisningsministerens planer om at sætte ind mod præstationssamfundet.
Henrik Dahl har intet til overs for undervisningsministerens planer om at sætte ind mod præstationssamfundet.

Henrik Dahl: Der er jo ikke noget præstationssamfund

Ifølge undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har vi presset et urimeligt præstationssamfund ned over hovederne på børnene. Men Henrik Dahl (LA) mener, at de røde partiers ”middelklassedagsorden” svigter underklassens børn, der aldrig får lært at læse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man skal ikke snakke skolepolitik i mange minutter med Liberal Alliances undervisningsordfører, Henrik Dahl, før han bringer fiktive Nutella Diode fra Bernadotteskolen og hendes curlingforældre med bopæl i Kartoffelrækkerne i København på bane.

For de er i Dahls verden personificeringen af den røde middelklasse, hvis middelklasseproblemer venstrefløjen har sat sig for at løse frem for noget andet - med den konsekvens, at alle synes, det er synd for Nutella Diode, at hun får ondt i maven over sine lektier, og at hun jamrer og siger, at hun er stresset.

"Til gengæld svigter man underklassen, som er dem, der aldrig får lært at regne, skrive og læse. Vi skal af med alle de røde middelklassedagsordener og ind med noget, der reelt kan hjælpe underklassen", fastslår Henrik Dahl over for folkeskolen.dk.

Anledningen til vores snak er et par overordnede politiske udmeldinger i løbet af sommerferien fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Ganske vist har ministeren endnu ikke givet egentlige interviews, men hun har blandt andet markeret sig med debatindlæg i Berlingske og BT. Danmark skal være det bedste land at være barn i, og børn og unge skal have færre bekymringer, mener ministeren - og den røde tråd synes foreløbig at være et opgør med præstationssamfundet.

Som et tankeeksperiment forestiller Henrik Dahl sig, at man i yderste instans kan blive nødt til at samle bøger med biografiske beretninger om mennesker, der fx blev studenter for 25, 30 eller 40 år siden. Hvordan gjorde de? Hvordan overlevede de? Hvordan lærte de at snakke engelsk, konstruere broer og trække tænder ud - uden at dø af det?

"Jeg tror allerede, at jeg har en idé om det. Det var, fordi vi havde en avisrute. Fordi vi gik til håndbold. Fordi vi gjorde ting, der kræver lidt stamina".

Læs mere

Se ministerens indlæg i BT

Powered by Labrador CMS