Esbjerg-ledere: Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi lægger friheden ud til lærerne

I Esbjerg har skolelederne valgt, at de vil lede på en helt ny måde under kommunens frihedsforsøg, der starter efter sommerferien. Lærerne får langt mere beslutningskompetence i hverdagen til at indrette skoledagen efter deres elever.

Publiceret

FØRSTE STATUSRAPPORT

2.000 ledere, lærere og pædagoger på folkeskolerne i Esbjerg ogHolbæk er efter sommerferien og tre år frem med i et frihedsforsøg,som giver dem mulighed for at lave skole efter samme regler somlandets fri- og privatskoler. Folkeskolen erblevet lukket ind i ideudviklingen på en række Esbjergskoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der blæser nye vinde i det esbjergensiske skolevæsen. Det normale hierarki, hvor holdninger fra Christiansborg, kommunalbestyrelsen, forvaltningen og lederne typisk kommer før lærernes dømmekraft, er lagt ned.              

Kommunen er fra næste skoleår og tre år frem sammen med Holbæk sat fri til at vise, at man kan lave bedre skole, hvis medarbejderne får langt mere medbestemmelse.

Det giver både lærere og ledere en helt ny rolle. På Signaturskolen har skoleleder Jette Sylvestersen gjort meget for at understrege, at ledelsesstilen på skolens tre afdelinger ændrer sig markant. Og det er faktisk ikke en helt nem transformation, især når det sker samtidig med, at frihedsforsøgets brede rammer giver mulighed for potentielt at ændre på en hel masse, fortæller hun.

"Det har været lidt af en øvelse for os, fordi vores medarbejdere mange gang har bedt os om at tage nogle beslutninger. Men her lyder vores svar, at rigtigt meget af beslutningskompetencen fremover ligger hos dem selv. Det mener vi helt alvorligt. Det eneste, medarbejderne ikke kan rokke ved, er, at vi laver en ny type ledelse. Det er der nogle, der lige slår sig lidt på her i starten, fordi det jo også kan være rart at have rammer at forholde sig til", siger Jette Sylvestersen.

Skolelederformand: Vi har ønsket det her i mange år

Ifølge den lokale skolelederformand Jan Lagoni vil alle lærere på Esbjergs folkeskoler opleve, at deres ledere vil være meget tættere på deres praksis, og deres rolle bliver mere pædagogisk og mindre administrativ.

"Både Skolelederforeningen og Lærerforeningen har i mange år råbt op om, at vi vil frisættes fra bureaukrati og central styring, fordi vi tror på, at vil så vil kunne lave meget bedre skole. Nu er vi så forpligtiget til at vise, at vi har ret", siger han.

Powered by Labrador CMS