Anmeldelse

Fremmedsprog i den fagre nye verden

Bogen her vil med en undersøgende tilgang hjælpe dig med at se kunstig intelligens som en medspiller, der hjælper dine elever til at blive bevidste og kompetente sprogbrugere. Det slipper den ret godt fra.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

AI og andre sprogteknologier i fremmedsprogsundervisningen

Forfattere: Maria Frantzen Sanko og Cathrine M.L. Høffner

320kroner. Fås som e-bog  for 288 kroner

80 sider samt materiale til download via forlagets hjemmeside

Serie: Lyst og læring

Akademisk forlag 

Kunstig intelligens er alle vegne, om vi vil det eller ej. Eleverne benytter allerede det og andre sprogteknologier i undervisningen. Mange lærere synes at denne brug er snyd, men med ny bog vil forfatterne trække “snyd” ud af ligningen og i stedet give lærere og elever gode digitale strategier. Disse strategier skal gerne komme gennem samarbejde mellem lærere og elever.

Bogen her er delt ind i 2 dele. Først en del om hvad kunstig intelligens egentlig er, hvordan adskiller den sig fra andre sprogteknologier og hvordan skal vi arbejde med den. Anden del indeholder en bred vifte af opgaver som man kan tage direkte med ned i klassen og gå i gang med.

De forskellige opgaver har forskelligt formål og ved hver opgave er der en lille vejledning  til læreren. Her er det også angivet hvis der skal bruges noget af det materiale man kan downloade fra forlagets hjemmeside.

Bogen opererer med to modeller for arbejdet som eleverne skal at kende og bruge. Ideelt set bør de nok hænge i klassen, så de altid er synlige. Jeg skal ikke gennemgå modellerne her, for så ender jeg med en roman, men når man sidder med dem giver de god mening, og er dejlig overskuelige.

Bogen behandler også en række af de udfordringer, der kan være med brugen af kunstig intelligens. Listen er selvfølgelig ikke uudtømmelig, men der er gode opmærksomhedspunkter på den, nemlig: datasikkerhed, copyright, at tillægge kunstig intelligens for stor værdi, etik og klimaaftryk. Alt sammen noget jeg mener man skal tale med eleverne om. 

Der er meget at have sig for øje, når man skal i gang med at undervise målrettet i noget nyt. Forfatterne anbefaler, at man arbejder sammen i fagtemaet med bogen. Det er en rigtig god ide, da man så sammen kan vende udfordringer og sejre med hinanden. Det kan være at noget virker i b-klassen, men ikke i a-klassen. Så må man sammen tænke og skrue og udvikle i takt med at både lærerteam og elever bliver mere og mere hjemmevante i brugen af kunstig intelligens.

Jeg ved at brugen af kunstig intelligens kan føre til ophedede debatter på landets lærerværelser og på fagteammøderne. Bølgerne kan gå højt, og forslag som “de kan bare skrive med blyant, som vi andre gjorde”, er da også kommet ud af min mund en dag over frokosten. Men fordi kunstig intelligens er kommet for at blive og fordi vi ikke kan komme udenom at det findes,  at eleverne synes det er spændende og at de bruger det, er bogen her en velkommen udgivelse. Den vil sikkert komme mange flere. 

Man er nødt til at begynde et sted med alt nyt, og man er nødt til at øve sig. Med denne her bog i hånden får man gode forudsætninger for at opdage en ny måde at undervise på, og på at lære eleverne at bruge kunstig intelligens, samtidig med at man selv øver sig.

Lad os komme i gang med at indlemme kunstig intelligens i sprogfagene og hen ad vejen i de andre fag. Så længe vi husker at tage aktivt stilling til de forskellige udfordringer der kan opstå undervejs.