Folkeskolen skal kunne rumme alle, og så er det politikernes ansvar at sikre, at der er kræfter til at løfte opgaven”, siger DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.

DLF: Det kræver ekstra resurser, hvis skolerne skal rumme ukrainske børn

Lærerne er klar til at tage imod ukrainske børn i skolen, men det kræver ekstra lærerkræfter og resurser, siger lærernes formand. Undervisningsministeren kalder de ukrainske børn for skolernes næste udfordring.

Publiceret Senest opdateret

Den kommende tid forventes 20.000 ukrainske flygtninge ifølge Integrationsministeriet at komme til Danmark. Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) besøgte i dag sammen med Red Barnet Amager Fælled Skole for at tale med elever, skoleleder og en lærer om, hvilke bekymringer der er på skolerne om krigen i Ukraine.

”Den næste udfordring bliver jo at tage imod den gruppe børn, der kommer herop. Både for de andre børn, men også have det fagpersonale, der skal til for at kunne tage sig af det”, lød det under besøget fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun mener, at børnene fra Ukraine skal i skole så hurtigt som muligt, men hun oplever, at flere er kritiske over for den holdning.

”Lad dem nu få ro, siger de. Men nej. Lad dem nu få en hverdag. Så kan det godt være, man skal være færre timer i daginstitution, hvis man ikke har kræfter til det, men det at få en tid, hvor man er barn som alle andre, er vigtig”, sagde hun.

”Det at give børnene nogle timer om dagen, hvor det handler om læring og leg gør også, at man har kræfter til alt det andet”.

DLF: Lærerne er klar til at tage imod ukrainske flygtningebørn

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen er enig i, at de ukrainske børnen skal ud på skolerne, og han siger, at lærerne er klar til at tage imod dem.

Men hvis skolerne skal lykkes med opgaven, vil det ifølge lærerformanden kræve ekstra resurser og lærerkræfter.

”De børn, der kommer til Danmark de kommende dage og uger, står i en sårbar situation. De kan ikke sproget, og de er flygtet fra krig i deres hjemland. Det siger næsten sig selv, at de ikke kan komme direkte ud i klasserne uden særlig støtte”, siger Gordon Ørskov Madsen i en nyhed på DLF’s hjemmeside.

Han understreger, at det er en kompleks opgave at tage imod flygtningebørn, og der er ikke én model, der passer på alle landets skoler.

Ifølge lærerformanden er det helt afgørende, at den særlov, der skal forhandles på Christiansborg de kommende dage, anerkender, at der skal følge resurser med, hvis skolerne skal kunne løse opgaven.

”Alle børn har ret til at være en del af fællesskabet i folkeskolen, så for lærerne er det her en bunden opgave. Det gælder i øvrigt uanset hvor børnene er flygtet fra. Folkeskolen skal kunne rumme alle, og så er det politikernes ansvar at sikre, at der er kræfter til at løfte opgaven”, siger DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.

Lærere kan få inspiration til opgaven hos Red Barnet

Chef for politik og kommunikation i Red Barnet Janne Tynell var også på besøg på Amager Fælled Skole i dag.

Her fortalte hun, at Red Barnet giver rådgivning til skoler, der står foran at skulle tage imod Ukrainske børn - se materialet her.

”Vi har lavet programmer for modtageklasser og integration af børn med flygtningebaggrund i normale klasser. Det skalerer vi op nu. Vi har distribueret ud til alle skoler. En ting er selvfølgelig forløbene i klassen. Men det bliver også vigtigt, hvordan vi taler om vores nye kammerater og ikke overgøre det”, forklarer hun.