"Man skal aldrig nogensinde bare hælde ny teknologi ned ad brættet. Men hvis den skal bruges, skal det være fordi, lærerne kan se et formål med det", siger Regitze Flannov.

DLF: Ny chatrobot understreger behov for efteruddannelse af lærerne

Hver sjette gymnasieelev har brugt chatrobotten ChatGPT til at snyde med skriftlige afleveringer.

Publiceret

Den meget omtalte chatrobot ChatGPT er bare én i rækken af nye digitale teknologier, der udfordrer skolen, og den bliver helt sikkert ikke den sidste.

Sådan lyder det fra formand i Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov, der derfor påpeger behovet for efteruddannelse af lærerne.

”Man skal aldrig bare hælde ny teknologi ned ad brættet. Men hvis den skal bruges, skal det være fordi, lærerne kan se et formål med det. Og der mangler vi i dén grad adkomst til viden om, hvordan teknologierne kan indgå konstruktivt i didaktiske og pædagogiske sammenhænge”, siger hun og tilføjer:

”Derfor skal lærerne have mulighed for kompetenceudvikling og efteruddannelse, der gør en i stand til at håndtere de udfordringer. Vi skal som lærere have adgang til redskaber, der gør det muligt at tage kritisk stilling til, hvordan digitale teknologier kan understøtte undervisningen. Hvordan og hvornår de skal bruges. Om der er et formål med at bruge dem”.

Gymnasieelever har brugt ChatGPT til snyd

ChatGPT er en chatrobot, der bygger på kunstig intelligens. Den kan på få sekunder generere tekster, som en google-søgning ikke efterfølgende kan afsløre ikke er skrevet af et menneske.

Det har fået mange til at udtrykke bekymring for, at elever kan bruge ChatGPT til at snyde med skriftlige afleveringer.

Senest har en undersøgelse fra mediet Gymnasieskolen vist, at hver sjette gymnasieelev få uger efter chatrobottens lancering havde brugt den til at snyde med skriftlige afleveringer. Den bekymring har Regitze Flannov også, særligt i forhold til afgangsprøverne.

”Der er vi nødt til at snakke om, hvordan vi sikrer, at vi tester elevens skriftlige kompetencer og ikke chatrobottens”, siger hun.

Bekymring for elevernes skriftlige udvikling

Den bekymring, hun primært hører lærerne give udtryk for, er dog, at eleverne ikke får udviklet de nødvendige skriftlige kompetencer, hvis ChatGPT vinder indpas på en måde, hvor det ikke er lærerne, der har kontrollen over, hvordan den bliver brugt.

”Jeg kunne sagtens forestille mig, at den kan bruges didaktisk af lærerne. Men det kræver nogle kompetencer, vi skal have mulighed for at tilegne os. Ellers ligger det mest lige for at reagere med bekymring og forbud”, siger hun og tilføjer:

”Og så er der som med al anden digitalisering et problem omkring opsamling af data. Det mangler vi generelt at få løst i forhold til at tage digitale teknologier i brug i skolesystemet”.