Anmeldelse

Navne og adresser - effektiv afkodningstræning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man ser materialet, undrer man sig. Enogtyve kopisider med navne og adresser plus syv sider vejledning, hvad skal det gøre godt for? Men ved nærmere eftersyn og gennemlæsning af vejledningen går det op for en, hvor anvendeligt dette materiale er.

Fakta:

Titel: Navne og adresser - effektiv afkodningstræning

Forfatter: Liselotte Kulpa

Pris: 248,75 kroner

Sider: 29 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Filippa - www.forlaget-filippa.dk

Det er afkodningen, der arbejdes med - ikke indholdet som i en almindelig tekst. Formålet er ikke at blive bedre til at læse navne og adresser, men at give eleven gode angrebsteknikker til at klare afkodningen med.

Kan man så ikke lige så godt tage en telefonbog? Nej, dette materiale er tilrettelagt yderst systematisk. Det er inddelt i seks niveauer. Det letteste kan der arbejdes med fra 3. klasse. Her er der mange lydrette ord samt det tryksvage e: "Pia Hansen, Åvej 17, Give". Det sværeste niveau er til de ret avancerede læsere.

I vejledningen gives der gode ideer til, hvordan der kan arbejdes med både de fonematiske strategier, hvor bogstavlydene er i centrum, og de morfematiske, hvor man kan inddrage parate ordbilleder ved læsning af ord som "Lilleøre". Desuden gennemgås typiske fejl.

Forfatteren har dette tip til læreren: "Lad endelig være med blot at give kursisten det rigtige ord, når der kommer en læsefejl! Hele ideen er at træne det beredskab, kursisten har i forhold til ukendte ord. Du skal give kursisten de rette redskaber til at komme igennem ordene". Desuden advarer hun mod at overdosere materialet.

Materialet anbefales til specialundervisning af skoleelever fra 3. klasse samt til undervisning af unge og voksne med læseproblemer. Det er desuden velegnet til undervisning af tosprogede elever, hvor der kan arbejdes både med afkodning og med udtale.