I Viborg har alle skolerne i tre år arbejdet på at blive bedre til blandt andet at lave små film i alle fag. Fra næste skoleår kan lærere fra resten af landet tilmelde sig et ét årigt kursus.
I Viborg har alle skolerne i tre år arbejdet på at blive bedre til blandt andet at lave små film i alle fag. Fra næste skoleår kan lærere fra resten af landet tilmelde sig et ét årigt kursus.

Ny efteruddannelse: Film og spil gør undervisning produktionsorienteret

I tre år er lærerne i Viborg fået kurser i at gøre undervisningen mere innovativ og produktionsorienteret med blandt andet filmproduktioner og rollespil. Fra næste skoleår bliver kurserne udbudt til lærere i hele landet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med projekt AnimatedLearning har alle 27 skoler i Viborg Kommune i løbet af de seneste tre år arbejdet med filmproduktioner, rollespil og spiludvikling med målet om at gøre den daglige undervisning mere produktionsorienteret.

Projektet har været støttet af A.P. Møller-Fonden, og det har sendt to lærere og to pædagoger fra alle kommunens skoler til fire årlige klyngemøder i hvert af de tre år. Imellem møderne haft mulighed for at få blandt andet at booke en spiludvikler, tegneserieforfatter, karakteranimator, tonemester og en filminstruktør til deres undervisning.

Projektet sluttede i december, og det har været en så stor succes, at projektet fra næste skoleår også bliver tilbudt til lærere og pædagoger fra resten af skoledanmark. Fra næste år kommer projektet til at hedde FilmSkabet. 

I samfundsfag har eleverne blandt andet arbejdet med at lave små film om forskellige økonomiske begreber og sammenhænge.

"Det er ellers noget, der kan være vanvittigt tørt. Men kan engagere eleverne mere ved at lave animationsfilm om begreberne. Jeg går ind og laver nogle benspænd; det skal handel om det økonomiske kredsløb, bruttonationalproduktet, sort arbejde osv. Og så skal de lave en film ud fra det", siger han og fortsætter:

"Ved hele tiden at bruge de faglige begreber sammen med den kreative proces, så sker der noget rigtigt godt", fortæller han.

Tager det ikke hurtigt meget lang tid, når man skal arbejde på denne her måde?

"Det er et valg. Hvis du har noget omkring opdagelsesrejsende, kan man sætte eleverne til kun at lave et storyboard, uden at de skal lave filmen. Men det er rigtigt, at det tager tid. Men det er vigtigt, at man som lærer finder ud af, at tiden er givet godt ud".

Som at arbejde med papir og blyant

På forhånd var målet, at det at arbejde med film og animationer skulle udvikle sig til at blive ligeså naturligt som at bruge papir og blyant. Og selvom det ikke er sket på alle skoler, oplever Lisa Gjedde, at de innovative metoder flere steder er blevet et naturligt element i den daglige undervisning.

"Det handler om at bruge det så ofte som muligt, og nu har vi jo fulgt projektet over tre år, og man kan se, at når man arbejder med det jævnligt, så bliver det stille og roligt en naturlig del af den redskabskasse, som lærerne har til daglig, fordi både lærere og elever med tiden mestrer det", siger hun og fortæller, at det ikke nødvendigvis kræver mere end et klassesæt iPads at arbejde med animationsfilm.

Lisa Gjedde fortæller, at hun samtidig har oplevet, at mange lærere har givet udtryk for, at det har været en stor hjælp, at de ikke har været den eneste på skolen, der har lært at bruge redskaberne.

"Det skaber nogle vigtige fællesskaber, og de fællesskaber har lærerne også haft med lærerne fra de andre skoler, når de har mødtes med de her fire gange om året".

Lærer: Tre timer er nok til at lave fantastiske film

På Søndre Skole er Tobias Høybye enig. Selv underviser han i udskolingen, men har haft stor gavn af, at han har kunnet spare med den indskolingslærer og de to pædagoger, som også har været en del af projektet.

Han fortæller, at hans egne elever er blevet så vant til at arbejde med små film, at eleverne nu kan lave film på få timer.

"Jeg har formået at lave film med klasser på tre timer, som blev fantastiske. Her skulle eleverne lave en lommefilm, der skulle forestille at være en kampagnevideo. Her gav jeg dem en masse forskellige regler: Der skulle være fem klip, et nærbillede og et totalbillede. Og det skulle starte med et totalbillede, som viste, hvad det handler om".

"Udover det måtte de udfolde sig, som de havde lyst, og i løbet af tre timer fik de lavet nogle fantastiske film".

Sådan blev en af de kampagnevideoer, som eleverne lavede på fire lektioner. Det overordnede tema var gys: 

Tobias Høybye havde givet eleverne følgende oplæg:

1) Det skal være en kampagnefilm. Kampagnen bestemmer I selv (Husk cykellygter/Stop mobning/Stop forurening/ Nul racisme/ Ligeløn osv.)

2) Den skal vare mellem 1-3 minutter

3) Der skal være et præsentationsskud (første optagelse viser hvor det foregår)

4) Der skal være et klimaks

5) Der skal være mindst 2 forskellige former for kamerabeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær)

6) Der skal laves en pitch (1-2 linjer om hvad filmen handler om) inden man begynder på storyboard

7) Der skal laves et storyboard, der skal godkendes af lærer, inden I begynder at filme.(Kan undlades, hvis tiden ikke er til det)

8) I skal bruge programmet "WeVideo" på skoletube til at redigere i 

9) Filmen skal afleveres i klassens kanal og på meebook

10) Hver person må medbringe 1 rekvisit/ting som kan bruges i filmen.

Rettet kl. 14:32:

Det fremgik tidligere, at Det Danske Filminstitut støtter projektet. Det er ikke korrekt. Det Danske Filminstitut har støttet følgeforskningen.   

Læs mere

Læs mere her

Powered by Labrador CMS