Sporbog for børn

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra Vejle Museum er der kommet en interessant og meget anvendelig lille bog til historieundervisningen. Bogen, som bærer undertitlen "Spor i landskabet, ud i historien", giver en masse eksempler på, hvordan man med åbne øjne kan finde spor efter menneskelige aktiviteter, overalt hvor man færdes. Bogens eksempler er primært hentet fra det åbne landskab som for ekempel grøfter, diger, bindingsværk og levende hegn. Spor, der kan fortælle om sognegrænser og traditioner gennem mange hundrede år.

At være "øjenåbner" for læseren og eleven er bogens vigtigste formål, og dette forekommer oplagt, hvis man ud fra bogens eksempler tænker videre i forhold til det lokalområde, hvor man som historielærer færdes, og hvor ens undervisning finder sted.

Opfordringen er derfor: Læs bogen, og overfør herefter eksemplerne fra den til eget lokalområde, og tag så på tur bevæbnet med åbne øjne og eventuelt et fotografiapparat og notesblok.

Sporene efter fortiden findes alle steder. Anmelderen har selv, sammen med elever, været på spor efter fortiden i et byområde, hvor intentionerne fra bogen også kan bruges. Alt i alt en god bog, oplagt til historielæreren, som gerne vil tage sine elever med uden for klasselokalet for at finde spor efter fortiden i lokalområdet.

Powered by Labrador CMS