Debat

Moderne, innovativ, varieret - og dækkende?

Årsplaneksempel i dansk. I håb om kritiske kommentarer fra såvel dansklærere som ikke-dansklærere...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her et bud på næste skoleårs årsplan i dansk i min 8. klasse. Jeg kan afsløre, at jeg har tænkt helt anderledes end vanligt.

Jeg vil gerne have kommentarer. Er årsplanen f.eks. moderne/ innovativ nok? Evalueringsmuligheder? Bevægelse?

Og ikke mindst: Er det muligt at dække de danskfaglige områder ud fra denne årsplan samt at afgive begrundede karakterer i de fire danskfaglige discipliner (læsning, skriftlig fremstilling, retskrivning og mundtlig dansk, jævnfør kravene til afgangsprøverne)? 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Er der i øvrigt noget, I synes mangler/ hvad har jeg overset?

40 skoleuger á 7 lektioner á 45 minutter = 210 klokketimer i alt og små 5,5 klokketime/ uge. Fraregnet de obligatoriske uddannelsesaktiviteter i 8. klasse, erhvervspraktik, lejrskole og diverse giver det plads til ca. 10 undervisningsforløb á 11-15,5 klokketimer (typisk indgår i tiden til undervisning også spildtid i form af ikke-undervisningsparate elever, tekniske problemer med it samt andet praktisk, så f.eks. 11 klokketimer dækker ofte reelt kun 9-10 timers undervisningsaktivitet.

Uge 1: Læringsfællesskabet i klassen, nyt skema og andet praktisk, trivselsaktiviteter. Indgår: Udendørs bevægelsesaktiviteter. Obs! Husk at introducere eleverne for de fire danskfaglige discipliner, som de skal have karakterer i: Læsning, skriftlig fremstilling, retskrivning og mundtlig dansk.

Uge 2-4: Klima/ grøn omstilling. Indgår: Besøg af Klimaambassadører fra CONCITO. Indgår: Noget 'nordisk', bevægelsesaktiviteter og makker-evaluering

Uge 5-6: Digital dannelse #1: Hvordan man laver sin egen blog/vlog, herunder kendskab til reglerne om sponsoreret indhold. Evaluering i plenum

Uge 7: Diagnostiske test, læsning, retskrivning mv.

Uge 8-9: Uddannelses - og karriereveje, herunder orientering om uddannelsesparathed og besøg på ungdomsuddannelser. Bevægelsesaktiviteter; vi er på gå-ben til metroen.

Udfylde studievalgsportfolio. Individuel vejledning og tiltag for de ikke-uddannelsesparate.

Uge 10: National test og læringssamtaler # 3. Bevægelsesaktiviteter udgår, da lærer ikke kan deltage/ føre opsyn. (Elever sidder alene med noget arbejde, imens jeg afholder samtaler, eller jeg afbryder anden undervisning)

Uge 11: Fokus på mobbeforbyggelse. Indgår: Trivselsdag hele skolen. Satser på at andre har indtænkt noget bevægelse. Evaluering; Klassetrivsel.dk?

Uge 12-14: Innovation i danskfaget - med fokus på ‘hvad kan jeg bruge dansk til fremadrettet og i min karriereplanlægning’? Vi brainstormer, ideudvikler, tegner skitser, laver moodboards og mockups og indretter fremtidens Language-Lab_Danish_1.0. Indgår: Ældre tekst/værk til perspektivering. Innovationsdag, hele skolen.

Uge 15: Fremvise for forældre. Dertil procesevaluering

Uge 16-17: Livsduelighed i et fremtidsperspektiv;

Vi har fokus på den teknologiske udvikling, på forandringsparathed og personlig robusthed. Teori og praktiske øvelser. Evaluering bliver svær - men jeg prøver at finde et forløb med indbygget evalueringsmetode.

Uge 18: Trivsel, bevægelse og samarbejde med venskabsklasse; vi klipper julepynt og leger lege. Bevægelse indgår naturligt.

Dertil den nationale trivselsundersøgelse. 

Uge 19: Opfølgning og nye tiltag på Læringsfællesskabet i klassen, kollaboration + hovedrengøring af klasselokalet. Evaluering: Var det sjovt? Blev klasserummet rent? Vi holder en afstemning og fejrer os selv med flødeboller.

Uge 20-22: Seksualundervisning med fire timers fokus på henholdsvis grænser, seksuelle identiteter og kropsidealer. Indgår: Besøg af Normstormenerne (de evaluerer, hvorvidt eleverne syntes om undervisningen)

Uge 23: Ugeskemarevolutionen: Klasserummet indrettes i tre stationer, og eleverne cirkler mellem tre forskellige opgaver. Indhold: Lidt blandet dansk-relevant…

Sideløbende: læringssamtaler # 2 med alle i klassen. Dertil indhente praktiksedler (tager erfaringsmæssigt en 2-3 lektioner over et par uger)

Evaluering: Har alle elever arbejdet ved alle tre stationer?

Uge 24-25: Den obligatoriske projektopgave - kort optakt/undervisning, selve ugen samt fremlæggelser

Uge 26: Erhvervspraktik

Uge 27-28: Digital dannelse #2

Deling af billeder. Følelser, grænser (igen) samt lovgivning og sikker færden på nettet.

Uge 29: Trivsel i den digitale verden/ digitalt forløb fra RedBarnet

Uge 30-35: Årets eneste hovedværk; Intet af Jane Teller, for den havde jeg selv på seminariet og har undervist i så mange gange, at jeg tror det går uden at læse romanen igen, selvom det er fire år siden sidst jeg læste den. Forløbet strækker sig over minimum 4-5 uger, da vi skal læse og arbejde med romanen udenfor, og der vil gå en del undervisningstid med at bevæge os over i Østre anlæg og tilbage igen.

Obs - lejrskole i en af disse uger! Der skal også bruges nogle dansktimer på at planlægge denne sammen med eleverne. Bevægelse indgår naturligt.

Uge 36-38: Teknologiforståelse og designprocesser; udvikling af apps, der kan redde planteten fra overforbrugets konsekvenser. Bevægelse: Indlagte brainbreaks.

Uge 39-40: Information om 9. klasse og kravene til de fire afgangsprøver i dansk; læseprøven, retskrivningsprøven, skriftlig fremstilling og dansk mundtlig (analyse og fortolkning). Dertil opfølgning på uddannelsesparathed, et par gyldendals webprøver, hvis tid, samt læringssamtaler #3 med alle elever. Obs! Genteste: Diagnostiske test, læsning, retskrivning mv.

Danskfaget, faghæfte: https://emu.dk/sites/default/files/2020-06/GSK_Dansk_Fagh%C3%A6fte_2020.pdf

Dansk, Fælles mål: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf

Dansk, prøvevejledning: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/faglig-forberedelse/proevevejledninger