Anmeldelse

Hjertet i papirflyveren

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg tror ikke, der er forskel på kærlighed, hvad enten man er dansker eller ej". Med denne åbningsreplik præsenterer "Hjertet i papirflyveren" sig selv: Det tematiske omdrejningspunkt er kærlighed og forelskelse, men det er udviklingen af den interkulturelle kompetence, der er det centrale formål.

Unge mellem 13 og 15 år med forskellig kulturel og etnisk baggrund har fortalt deres personlige historie til forfatteren Adil Erdem. Det er blevet til otte små, enkle beretninger om det svære møde med kærligheden, når man som teenager har ikke bare sin egen famlende usikkerhed, men også forældres forventninger, sproglige barrierer og kulturelle normer at kæmpe med.

Novellerne er bevægende og relevante i et tematisk forløb, men til dybere litterært tekstarbejde fungerer de næppe. Dertil er de for nemme og for enstrengede. De er tiltænkt den almindelige danskundervisning i 6. til 8. klasse, men det sprogligt lette niveau står i misforhold til emnet. De store skrifttyper og de simple illustrationer understreger fornemmelsen af et materiale til en yngre målgruppe.

At "Hjertet i papirflyveren" alligevel anbefales varmt, skyldes den eksemplariske og velbegrundede lærervejledning, der løfter teksterne til et afsæt for noget vigtigere. Med de mange alsidige danskfaglige opgaver kan den med fordel anvendes på andre tekster inden for samme emne.

Samlet set et godt bud på arbejdet med den interkulturelle kompetence i danskundervisningen, men også oplagt i modtagelsesklasser og i sprogstøtteundervisningen fra 6. klasse og op.