Anmeldelse

Har jeg blod på tanden? / Slå ørerne ud, Mehmet / Bjørns bjørnetjeneste / Maven fuld af sommerfugle / Planteskolen går agurk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fem små hæfter for cirka tiårige børn fortæller hver deres historie, hvor danske talemåder kommer under grundig og humoristisk bearbejdning. Hovedpersonerne har for halvdelens vedkommende dansk udseende og danske navne, mens den anden halvdel kommer fra andre lande.

"Har jeg blod på tanden?" handler således om Roman fra Rumænien, der har hørt så meget om Grev Dracula og vampyrer, at han bliver bange for at være en vampyr, da hans nye hjørnetænder vokser frem, og han ser og føler, at de er spidse. Familien truer med at ville smøre hvidløg på døren, så han ikke kan komme ind, og læreren siger, han har fået blod på tanden, da han ivrigt regner sine matematikstykker. Roman får trøst hos skoletandlægen, som konstaterer, at hans nye hjørnetænder er normale. Tandlægen ser ikke noget blod på tanden og får forklaret drengen, hvad læreren mente, da han sagde, at Roman havde blod på tanden.

De andre hæfter er tilsvarende herlige. Også som voksen bliver man betaget at historiernes enkelhed, som kombineres med sjove indfald, sympatiske voksne og søde forklaringer på misforståelser og afklaringen af disse, når tosprogede og i øvrigt også børn med modersmålet dansk begiver sig ud i sprogets verden. Hæfterne er yderst velegnede til både selvstændig læsning for aldersklassen og til fælles bearbejdning i klassen. Disse hæfter er oppe at røre ved et niveau, når det gælder sprogbehandling, som man ellers kender fra "Snøvsen"-bøgerne.