Anmeldelse

Fordybelse i en multitaskingkultur

Der er fordybelseskrise i folkeskolen – og i samfundet, i vores arbejdsliv og i vores private liv. Der er udbredt konsensus om, at fordybelse er en af vor tids største udfordringer. Kristiane Hauer ser nærmere på krisen i denne grundige bog.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Læsning og fordybelse

Forfatter: Kristiane Hauer

249,95 kroner

256  sider

 Aarhus Universitetsforlag

Livet er fuldt af lettilgængelige kommunikationsmuligheder, digitale genveje til viden, farverig onlineadspredelse, som er nøje afstemt efter vores hjerners præferencer. Men fordybelsen er vigtig. Vores viden bliver overfladisk, nuancerne forsvinder og vores egen mulighed for ro og refleksion får trange kår.

Aarhus Universitetsforlag skriver i sin pressemeddelelse, at Kristiane Hauer giver løsningen på læsefordybelsesudfordringerne: ”Det kræver bl.a., at man går på jagt efter bøger, der fænger, træner elevernes vedholdenhed og skaber de rette rammer for læsefordybelse” No s…, Sherlock.

Nu kan man vel dårligt klandre en bog for, at forlagets pressemeddelelse lover noget, som bogen ikke holder. Men pressemeddelelsens løfter er symptomatiske for bogens udfordringer som vedkommende læsning., for bogen giver ingen klare svar ud over dem lærerne kender i forvejen. ”Læsning og fordybelse” er ikke leveringsdygtig hverken i overraskende pointer eller revolutionerende løsninger på fordybelseskrisen.

Men det gør ikke bogen uinteressant. ”Læsning og fordybelse” er et grundigt stykke forskningsformidling. Kristiane Hauer skriver præcist og letflydende, så læseren trækkes blidt med i refleksionerne. Det er interessant at fordybe sig i forskellige tilgange til fordybelse. Og Hauer sørger for at rydde ud i antagelser og fornemmelser og erstatte dem med erfaringer og undersøgelser.

”Læsning og Fordybelse” bidrager med dybde og videnskabelig tilgang til emnet. Tilgangen til fordybelseskrisen er fokuseret på udfordringerne med læsning. Men hvad hvis nu de elever, som ikke kan slæbes til fordybelsens skatkammer, kunne lære fordybelse på andre måder end at læse? Hvad hvis vi kunne træne empati, overblik, udholdenhed, erfaringsnysgerrighed og erfaringsudveksling på andre måder? ”Læsning og fordybelse” prædiker for menigheden og sætter ikke spørgsmålstegn med det, som ”vi” er enige om, nemlig at læsning er motorvejen til fordybelse. Kunne der være en anden vej, som kunne have sit udspring i alt det Kristiane Hauer ved om fordybelse?