Når æren er på spil

Når æren er på spil

"Æresdrab på kvinder drejer sig om kontrol med kvinders seksualitet og om kollektivets rettigheder over individet. I Norden som i dele af Mellemøsten og andre steder ser man i disse år en udvikling, hvor kontrollen med kvinders seksualitet intensiveres. Fremskridt, som synes befæstet efter årtiers kamp for ligestilling, viser sig kun at gælde for dele af befolkningen", skriver Jeanette Wincentz Andersen, der var politiadvokat i Ghazala-sagen, i et afsnit om de antropologiske aspekter i æresrelaterede drab.

Titel: Når æren er på spil

Forfatter: Arne Schmidt Møller

Sider: 124 sider

Forlag: Siesta

Arne Schmidt Møller, der har skrevet bøger om Sonay- og Ghazala-sagen, har i denne bog samlet folk, der i flere år har arbejdet med æresrelaterede sager. Politifolk, krisecenterkonsulenter og socialrådgivere giver deres mange forslag til andre, der arbejder med etniske unge, og som af en ung indvandrerpige eller -dreng bliver betroet, at familien truer med vold og tvang, hvis ikke de accepterer familiens valg af forlovede.

Ofte er det en lærer, som den unge først betror sig til. I bogen får vi hjælp til at tackle denne tillid og guidelines til ikke at tabe hovedet og komme til at reagere på måder, der svigter den unge. Vi skal straks indvie ledelsen og nære kolleger, så vi ikke står alene. Klasselæreren og SSP-lærerne (skole, socialforvaltning og politi) på skoler med indvandrerelever vil få meget glæde af at læse om de pligter, vi har, når vi får betroet historier om overgreb og tvang.

Meget få kommunale forvaltninger har et beredskab til at tackle de sager, så vi kan ikke regne med, at folk i vores egen forvaltning aner, hvad vi skal stille op. Bogen er nyttig, fordi erfarne folk guider os videre, for ifølge serviceloven skal vi handle og underrette kommunen, når vi bliver bekendt med forhold, der giver formodning om, at en af vores elever har brug for særlig støtte. En uundværlig bog for SSP-teamet og ledelsen på skolen.