Dorthe Rysgaard har som lærer set det meste, når det kommer til sager,
der fører til en underretning. Børn med sorte negle og manglende madpakker. En enlig mor til fire børn, der har mistet sin
mand til kræft. Skolevægring. Og de værste sager, dem, hvor forældrene ikke
bliver orienteret, men hvor politiet henter børnene i klassen.
Lolland Kommune, hvor Dorthe
Rysgaard arbejder, er et af de steder i landet, hvor der ligger flest
underretninger på børn. Ankestyrelsens Underretningsstatistik har tidligere
anslået, at der er foretaget en underretning på hvert tiende barn.
Dorthe Rysgaard
opfatter forældrene på Lolland som meget forskellige, og hun ser ikke en
sammenhæng mellem børn af forældre på overførselsindkomster og de
underretninger, der bliver skrevet. Men hun har selv skrevet mange.
Som lærer i Maribo gennem 20
år og med funktioner som LKT-vejleder (læring, kontakt og trivsel),
SSP-kontaktlærer (skole, sociale myndigheder og politi) og sorggruppeleder har
hun mange års erfaring med at skrive underretninger. Både dem i den lettere afdeling,
hvor en drøftelse kan løse problemet, og de helt tunge, hvor der er mistanke om
vold eller seksuelle overgreb. Men uanset sagens alvor er hun altid bevidst om,
at børn kan læse, hvad hun skriver om dem.
”Det er altid en balancegang, når man skriver en
underretning. For der skal jo stå det, der skal til, for at den bliver taget
alvorligt, og sagsbehandleren er ordentligt klædt på til det videre forløb. Men
jeg tænker over, at familien og barnet skal kunne læse det. Og her bliver det
svært, for man skriver jo ikke en underretning i børnesprog”, siger Dorthe
Rysgaard, der i dag er læringskonsulent hos PPR (Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning) i Lolland Kommune.
Med barnets lov, der trådte i kraft 1. januar,
bliver ordvalget i en underretning mere aktuelt end nogensinde. Dels fordi man
fra politisk side med loven ønsker et opgør med stigmatiserende sprogbrug, så
børn ikke opfatter sig selv som et problem, der skal løses. Dels fordi børn
ifølge loven får ret til at blive inddraget mere i deres egne sager end
tidligere.
Det betyder blandt andet, at børn helt ned til ti
år må læse deres sagsakter, hvis børnenes rådgivere vurderer, at de kan forstå
indholdet, herunder også underretninger. Det stiller krav til, hvilke ord man
som lærer vælger at bruge, når man skal beskrive børn, der oplever noget
sårbart.
Negative fortællinger
går igen
Der er ord, der klæber til
børnene og bliver en del af
deres selvopfattelse."
Mette Larsen, tidligere Viso-specialist
Antropolog Mette Larsen har
læst mange sager med både underretninger og skoleudtalelser i. Hun er tidligere
Viso-specialist (Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation) på
anbringelsesområdet og nu projektleder på Københavns Professionshøjskole, hvor
hun blandt andet underviser lærerstuderende i, hvordan professionelle kan
arbejde med deres skriftlighed i børnesager.
Hun er stødt på mange beskrivelser af børn og
deres problemer, som ikke er
hensigtsmæssige.
”Som Viso-specialist læste jeg børnesager fra
mange forskellige kommuner. Her hæftede jeg mig ved, at der ofte var et stort
problemfokus, og at det ofte blev fremstillet, som om barnet udgjorde et
problem, frem for at skrive at det havde et problem, og jeg blev bekymret ved
tanken om, at de her børn en dag skulle læse det, der stod om dem”, fortæller
hun.
I sin læsning af sager har Mette Larsen flere
gange oplevet, at de samme negative beskrivelser af børn bruges af forskellige
fagpersoner igen og igen.
”Jeg har oplevet, at psykologiske betegnelser
bliver copypastet helt ukritisk gennem forskellige sagsakter. Det kan være vendinger som: ´Hun laver
splitting´eller ´han har et falsk selv´. Det er ord, der dels er svære at
forstå, dels klæber til børnene og bliver en del af deres selvopfattelse”.
Netop børns selvopfattelse er
vigtig at have for øje, når man som lærer skriver en underretning. Det
fortæller psykolog Rikke Yde Tordrup, der er klinisk børnepsykolog og ekspert i
tilknytning og udsatte børn.
”Som lærer kan man være den person, der giver
utrygt tilknyttede børn en følelse af at være noget værd gennem en tryg
relation. Hvis de elever senere opdager, at
man har skrevet negativt om dem, vil de simpelthen føle sig bedraget, og mange
års relationsarbejde kan gå til spilde. Det kan være en kæmpe risikofaktor for
udsatte børn”, siger hun.
Et brev fra lærer til
elev
For at sikre at børn og familier føler sig set og
hørt af skolen, anbefaler Mette Larsen, at man efterlever nogle skriftlige
principper, når man skriver underretninger.
Hun har selv udviklet ni skriftlighedsprincipper,
hvor hun blandt andet opfordrer til, at man adskiller barnet fra problemet,
skriver kort og neutralt og gør det tydeligt, hvor man har sine oplysninger om
barnet fra. Og så er det vigtigt at bruge barnets egne ord.
”I det omfang det er muligt, vil jeg altid
anbefale, at man bruger familiens eller barnets egne formuleringer. Man kan
godt skrive, hvad man selv vurderer som fagprofessionel, men der ligger en
respekt i også at beskrive, hvordan familien selv omtaler deres problemer”.
For at undgå at børn føler
sig svigtet af den lærer, der skriver en underretning eller skoleudtalelse, kan
man skrive det, Rikke Yde Tordrup kalder børnebreve. Breve, som læreren skriver
personligt til barnet, og som bevidner relationen mellem lærer og elev.
Et børnebrev skal indeholde minder, observationer
og noget faktuelt om barnet, forklarer Rikke Yde Tordrup:
”Formålet med et børnebrev er at højne barnets
selvværd og tillid til verden, og det kan være med til at sikre, at barnet ikke
rent udviklingspsykologisk går helt i stykker af at læse sin egen sag”.
Brug børnenes egne
ord
Når Dorthe Rysgaard skriver underretninger, holder
hun sig til nogle tommelfingerregler. Hun bruger børnenes egne ord, og hun
holder sig fra at drage konklusioner. Og så inddrager hun forældrene tidligt i
processen, medmindre sagerne drejer sig om vold eller overgreb.
I Social- og Boligstyrelsens udgivelse ”Håndbog om
barnets lov” er forældrenes tillid til systemet nævnt som et væsentligt punkt,
der kan sikre børns trivsel.
Forældre har behov for tilstrækkelig information
for at kunne gennemskue de processer, der bliver iværksat omkring deres barn,
står der. Det er Dorthe Rysgaard enig i.
”Når man arbejder i folkeskolen, er
forældresamarbejdet noget af det allervigtigste. Så det er enormt vigtigt, at
familien ikke føler sig snigløbet, eller at man går bag om ryggen på dem. Det
ville være ærgerligt at risikere et dårligt samarbejde, fordi man skriver en
underretning, man godt kunne have fortalt om”, siger hun.
Hun fortæller, at forældre i
udgangspunktet bliver kede af det, når der kommer en underretning. Men hvis man
sørger for, at kommunikationen er ordentlig, er der ofte en lydhørhed. Også
over for at en underretning kan skabe muligheder, de ikke selv havde set – og
måske endda fjerne nogle tabuer.
”Mange forældre tænker, at der er
noget galt med dem, hvis der bliver skrevet en underretning på deres barn. Men
de får ofte øjnene op for, at det kan give en hjælp, som familien har brug for
i en periode, og at systemet ikke er farligt”, siger hun.